webForumDet fria alternativet

Strongly typed datasets vs custom objects

4 svar · 389 visningar · startad av Crim

CrimMedlem sedan juni 200233 inlägg

Jag har letat som en galning men utan resultat, finns det någon som har egna erfarenheter eller länkar till prestandatester där man kan se prestandaskillnaden mellan att använda Strongly Typed Datasets och Custom objects. Vet att i asp.net 1.x så fanns det en prestandafördel vid användning av custom object men microsoft ska ju ha jobbat med att förbättra datasetet till asp.net 2.0. Jag skulle ju kunna göra en egen testbänk men tänkte att ifall det redan finns nån här som sitter på den informationen så vore det alldeles underbart ifall den personen kunde dela med sig av dennes kunskap :bire

GladhMedlem sedan maj 20012 812 inlägg

Vet att i asp.net 1.x så fanns det en prestandafördel vid användning av custom object men microsoft ska ju ha jobbat med att förbättra datasetet till asp.net 2.0.

har inte kollat på det så mycket, men vid vanlig använding av Dataset och object så är skillanden inte jättestor (du slipper en del boxing/unboxing med custom object). Det var när man skulle börja använda DataSet vid serializering så som remoting/webserives som du kunde börja märka skillnader i prestanda.

I .NET 2.0 så har MS gjort så att man vid remoting nu kan få sina dataset att skickas som binärt, inte som i .NET 1.1 då det alltid skickades som XMLserializerad (även om man sagt att man ville ha binärt) och detta har ökat prestanda för DataSet. Men om de har lagt ner en massa krut på att göra dataset snabbare vid vanligt användning vet jag fakiskt inte, möjligt att de gör sina DataSet med generics så man slipper boxingen...

- M

Ok, där ser man! Brukar du använda dig av datasets eller objekt vanligtvis? Eller det kanske varierar från fall till fall? Hur bra är den koden som vs 2005 dataset designern producerar? Är vanligtvis ganska allergisk mot allt vad automagisk kodgenerering heter främst för att man får en massa som man inte bett om. Är det fortfarande så eller har vs 2005 mognat så pass att man kan använda designerläget?

GladhMedlem sedan maj 20012 812 inlägg

Jag använder nästan alltid custom objekt då det passar bättre in i OO programmering. det finns dock tillfällen då ett DataSet är en perfekt lösning, och det är om man vill bygga en releationsbaserad datahållare lokalt i sin applikation.

- M

Ok, tack för svaren!

126 ms totalt · 3 externa anrop · v20260731065814-full.30151723
0 ms — hämta forumlista (cache)
0 ms — hämta statistik (cache)
124 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)