webForumDet fria alternativet

Boktips "tänket med Asp.net"

.NET

6 svar · 669 visningar · startad av bbquearen

Medlem sedan feb. 200630 inlägg
Frågan#1

Hej alla,

Jag skulle behöva er hjälp på boktips. Såg nämligen att Bokus.com har fraktfritt just nu.

Jag har hållt på en del med Asp.net nu. Men har fortfarande inte fått "helhetsgrepp" om ämnet. Har läst boken Asp.net for Dummies. Och jag kan koda en hel del men många grundläggande begrepp har jag fortfarande inte pejl på!

Därför skulle jag vilja ha tips på en bok som på ett bra och pedagogiskt vis går igenom grunderna för Asp.net 1.x (med VB) och får en att fatta helhetsbilden!

Några idéer? Gärna att boken tar upp databaskoppling också (helst då med MS Access)

Tack på förhand,
//mvh Björn

Medlem sedan dec. 19996 522 inlägg

Fokusera på att lära dig ett objektorienterat-tänk, välj ut en bok om det språk du valt är mitt tips.

Hej där,

Okej. Du menar att jag ska läsa en bok om VB.net istället? Som tar upp mycket om tänket kring Objektorientering? Finns det inga Asp.net-böcker som behandlar detta också?

//mvh Björn

Medlem sedan dec. 2005664 inlägg

ASP:NET böcker har väl en tendens att rikta in sig just på ASP.NET och inte programmeringstekniken som finns i C# och VB.NET. Så i ditt fall är det nog bra med en från båda lägren :).

Medlem sedan jan. 2004678 inlägg

Jag läste en simpel bok om asp.net först. (antar att den motsvarar for dummies)
sen läste jag en som heter Lär dig ASP.NET på 3 veckor. den går in mer i detalj och man lär sig nya saker, samtidigt som man känner igen en hel del från den simplare boken. Det tror jag är ett bra sätt. Nu har det gått två år sen jag läste dessa böcker och jag har kodat av och till sen dess och nu tänkte jag köpa en bok om C# för att gå in mer i detalj på det. Tror att det kan vara rätt ordning att gå från simpelt till lite djupare och mer avancerat och sen vidare ännu djupare och ännu mer avancerat. :)

Medlem sedan dec. 19996 522 inlägg

Tycker det är smartast att lära sig oop-tänk först så lär man sig rätt tänk från början, annars kan det bli mycket gammalt som sitter kvar, speciellt om man gått från klassisk asp till .net, sen att lära sig ramverket är betydligt centralare än att lära sig asp.net, som bara är en del.

Tack för alla svar!

Hittade boken Asp.net Unleashed begagnad på Blocket så jag slog till, den verkar riktigt bra!

//mvh Björn

261 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.6fe65c25
129 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
129 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
129 ms — ändringar (db)