webForumDet fria alternativet

Change path i VBA

6 svar · 445 visningar · startad av Sunix

SunixMedlem sedan juli 2004310 inlägg

Hej!

Jag har skapat en publiceringsfunktion i MS Access där allt i från en fråga exporteras ner i en tabell i en extern accessdatabas. sedan ftpas denna databas över till en ftpsite och vidare kopplas till en hemsida via ASP.

Men problem problem!

Jag vill att den externa db'n ska sparas på ett speciellt ställe och hittills har jag ändrat pathen med chdrive och chdir.

Jag skulle vilja kunna ange en fully qualified path ex: \\server\vol1\mappen
istället för
chdrive k:
chdir PB_data_

osv................

Alla har inte k som drive (detta är inget problem efter som jag känner av varifrån db'n startas ifrån).
Alla startar db'n från \\server\vol1\mappen och då funkar inte chdrive.

Jag hoppas någon förstår vad jag säger och vill hjälpa mig med detta problem!

MVH Sunix

Egentligen vill jag veta hur man sätte directory till samma path som db.name - filnamnet. tror jag ialla fall!

Om path = \\server1\sadads\dd
så sätts directory till samma

Går det??

madhatterMedlem sedan sep. 2003110 inlägg

Kan du ge nåt kodexempel eller ladda upp någon demoversion som man kan pilla vidare på?

Hej!

Om man inte anger path så sparas filerna i minadokument som standard. Jag har nöjt mig med det.
Men det skulle ändå vara intressant hur man sparar ner en textfil till en FQDN alltså \\server\mapp

!

madhatterMedlem sedan sep. 2003110 inlägg

Och hur ser koden ut för att spara textfilen till minadokument?

Annars kan du ju testa att ändra i inställningarna i mdb-filen. Gå in på Window, Options, General.. och ändra sökvägen i "Default database folder" som står inställd på just Mina dokument. Ändra den till önskad delad mapp. Tror att det ska fungera.

Där har vi det tror jag!?!

138 ms totalt · 3 externa anrop · v20260731065814-full.fb544a5a
0 ms — hämta forumlista (cache)
0 ms — hämta statistik (cache)
136 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)