webForumDet fria alternativet

O/R mapper sökes

.NET

4 svar · 443 visningar · startad av natas

Medlem sedan juli 200568 inlägg
Frågan#1

Hej jag letar efter en O/R mapper som klarar följande:

1. Ha kolla på vilket "state" row är i, dvs deleted,inserted,updated.
jag ska göra en smart client applikation, och det är nödvändigt att den klarar detta eftersom man ska kunna göra en massa ändringar i det mappade objektet på klientsidan och sen skicka iväg till servern för uppdateringar, man ska inte behöva skicka iväg uppdateringarna till servern varje gång man gör en förändring på klienten. utan allt ska göras i ett svep.

2. Den ska också mappa databasen exakt så som den ser ut, dvs med alla relationer, constraints etc, så att jag kan populera mitt objekt på klienten, update,delete,insert som fan och lägga till child-rows i foreign key tabeller, och sen skicka iväg objektet till servern som checkar igenom hela objektet och objektets foreign key träd och gör uppdateringarna i servern enligt vad användaren gjort på klientsidan.

3. Det mappade objektet ska automatiskt kunna göra autonumbering på primärnyckeln oavsett om det är guids eller int.

Medlem sedan maj 20012 812 inlägg

Jag har en till dig och som finns med i .NET Framework, den kallas för DataSet och gör precis det du vill (kanske inte 3:an, men det kan du inte få en ORMapper till heller).

Frågan är varför du vill ha en ORMapper till att göra något som DataSet:et är byggt för?

- M

Det är så att jag ska skicka filer mellan en web service och en klient. DataSets gör typkonverteringar varje gång data ska in och ut byte[]->object->byte[] vilket kan leda till lite performance degradations om filerna är på 2-3 meg.

Medlem sedan maj 20012 812 inlägg

Din stora prestandad förlust ligger inte så mycket i det, utan att du använder webservice och att du därmed måste göra en XMLSerialization när du skall skicka något via en webservice. Speciellt om du skall skicka filer som är på 2-3 MB. Där märks prestanda...

- M

Jag förstår, men det är inte bara filerna jag ska skicka, utan rätt mycket filinfo också. Så jag behöver en fin object modell som håller reda på saker, jag förmodar att du tänker på remoting?. Men å andra sidan har DIME attachments ersatts av det betydligt snabbare MTOM attachments i .NET2.0. Så prestanda förlusten bör inte bli så värst farlig vid XMLSerializationen, jag har för mig att MTOM lägger filen utanför XML dokumentet om jag inte minns fel. Men berätta gärna hur du hade tänkt, alltid bra att höra andra synvinklar.

269 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.a51de22e
122 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
136 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
131 ms — ändringar (db)