webForumDet fria alternativet

DateTime, alltid samma format

7 svar · 503 visningar · startad av cok

cokMedlem sedan dec. 2005664 inlägg

Hallå, jag skulle behöva få ut en sträng som ser ut som följande från dattimeobjekt: dd/mm/yyyy. Detta format vill jag alltid ha på strängen oberoende utav systemmiljö. Hur gör man detta?

string.Format("{0:dd}/{0:MM}/{0:yyyy}", DateTime.Now)

Är detta ett "korrekt" sätt att göra det på så att det alltid blir det format jag vill ha ut?

GladhMedlem sedan maj 20012 812 inlägg

Så kan du göra.. eller så här

DateTime.Now.ToString("dd/MM/yyyy");

Eller så använder d dig av CultureInfo objektet och ändra i det, så fall slipper du att hålla på med ToString() på varje DateTime objekt som du vill skriva ut.

- M

CultureInfo "sätts" väl över applikationen då eller? Det är meningen att texten ska skrvivas ner i en fil och att användaren ska hållas kvar vid sin CulturInfo

CultureInfo "sätts" väl över applikationen då eller? Det är meningen att texten ska skrvivas ner i en fil och att användaren ska hållas kvar vid sin CulturInfo

Japp CultureInfo sätts på CurrentThread, om du inte väljer att skicka med ett annat cultureinfo objekt i varje ToString(), men då måste du ändå skriva en massa ToString() på dina DateTime objekt och du spara inte så mycket kod.

Fördelen där är istället att vill du ändra format, så gör du det endast på 1 ställe istället för i alla ToString()...

- M

Japp, tack för hjälpen. :bire

Då får jag köra på att konvertera varje gång!

mozillaMedlem sedan juli 20011 084 inlägg

Gladh: Det låter intressant, jag förstår dock inte riktigt hur denna ändring går till, vad och var ändrar man detta? Någon som kan peka mig i rätt riktning? :OO :e

Sök på CurrentThread och CultureInfo i hjälpen så finner du massor med information

- M

131 ms totalt · 3 externa anrop · v20260731065814-full.30151723
0 ms — hämta forumlista (cache)
0 ms — hämta statistik (cache)
129 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)