Hallå, jag skulle behöva få ut en sträng som ser ut som följande från dattimeobjekt: dd/mm/yyyy. Detta format vill jag alltid ha på strängen oberoende utav systemmiljö. Hur gör man detta?
DateTime, alltid samma format
7 svar · 503 visningar · startad av cok
string.Format("{0:dd}/{0:MM}/{0:yyyy}", DateTime.Now)
Är detta ett "korrekt" sätt att göra det på så att det alltid blir det format jag vill ha ut?
Så kan du göra.. eller så här
DateTime.Now.ToString("dd/MM/yyyy");
Eller så använder d dig av CultureInfo objektet och ändra i det, så fall slipper du att hålla på med ToString() på varje DateTime objekt som du vill skriva ut.
- M
CultureInfo "sätts" väl över applikationen då eller? Det är meningen att texten ska skrvivas ner i en fil och att användaren ska hållas kvar vid sin CulturInfo
CultureInfo "sätts" väl över applikationen då eller? Det är meningen att texten ska skrvivas ner i en fil och att användaren ska hållas kvar vid sin CulturInfo
Japp CultureInfo sätts på CurrentThread, om du inte väljer att skicka med ett annat cultureinfo objekt i varje ToString(), men då måste du ändå skriva en massa ToString() på dina DateTime objekt och du spara inte så mycket kod.
Fördelen där är istället att vill du ändra format, så gör du det endast på 1 ställe istället för i alla ToString()...
- M
Gladh: Det låter intressant, jag förstår dock inte riktigt hur denna ändring går till, vad och var ändrar man detta? Någon som kan peka mig i rätt riktning? :OO :e