webForumDet fria alternativet

Stega

6 svar · 391 visningar · startad av hawkman

hawkmanMedlem sedan juni 2000125 inlägg

Hej,

Har precis börjat titta på ASP.NET och har lite frågor... :e

I många ASP-applikationer kör jag med steg i samma sida, t ex en länk eller formulär till default.asp?step=2.

Hur uppnår man motsvarande funktionalitet i ASP.NET? Det verkar ju finnas en uppsjö :)

Någon som kan tipsa lite...

inspiroMedlem sedan sep. 2005673 inlägg

Det beror ju på lite vad du vill göra men generellt så återanvänder man ju kontrollerna (som kommer ihåg sina värden automatiskt över postbacks). Det är enkelt att visa och dölja delar av sidan med visible-attributet som du kan sätta på alla kontroller.

hawkmanMedlem sedan juni 2000125 inlägg

Men hur vet man i vilket steg man befinner sig? Om man t ex har en sida med en knapp som när man trycker på det stegar en variabel?
Säg att jag vill skriva ut "A" när jag klickar första gången på knappen ("step=0") och B när jag klickar nästa gång ("step=1")... :q

PMedlem sedan jan. 20012 204 inlägg

Du kan hämta värdet på step med Request.Querystring("step"), så då kan du skapa en select case/switch sats för de olika värderna.

emissionMedlem sedan dec. 19996 721 inlägg

Ta en titt på Wizard-kontrollen (i .NET 2.0). Den kan passa bra.

inspiroMedlem sedan sep. 2005673 inlägg

hawkman skrev:

Men hur vet man i vilket steg man befinner sig? Om man t ex har en sida med en knapp som när man trycker på det stegar en variabel?
Säg att jag vill skriva ut "A" när jag klickar första gången på knappen ("step=0") och B när jag klickar nästa gång ("step=1")... :q

Du kan ju kolla om knappen är a och då sätter du den till b, typ:

if(button.Text="a")
  button.Text="b";
echoSweMedlem sedan nov. 20041 189 inlägg

inspiro skrev:

Du kan ju kolla om knappen är a och då sätter du den till b, typ:

if(button.Text="a")
  button.Text="b";

...och på så sätt bedöma vilken asp:Panel du vill visa...

136 ms totalt · 3 externa anrop · v20260731065814-full.7de19299
0 ms — hämta forumlista (cache)
0 ms — hämta statistik (cache)
133 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)