webForumDet fria alternativet

Hur gör man en array?

10 svar · 771 visningar · startad av inspiro

inspiroMedlem sedan sep. 2005673 inlägg

Jag skulle vilja ha en array, får det inte att funka riktigt. Den ska fungera så här:
a=1 b=2 c=3 osv och sen vill jag kunna plocka ut ett av dessa värden beroende på en sträng som jag skickar in i en funktion... så här typ:

funktion(string s) {

//skapa arrayen
  Label.Text = array a (som då har värdet 1)
}
sweden78Medlem sedan nov. 200510 inlägg

Hoppas nedanstående kodsnutt ger dig en hint om hur man kan göra.

// Skapa array, splitta på |
string[] sArray = "SE,DK,NO,FI".Split(new char[]{','});

// Skriv ut "SE" via index
Response.Write(sArray[0].ToString()); 

// Skriv ut samtliga strängar i arrayen
foreach(string s in sArray)
{
Response.Write(s + "<br>");
}
PMedlem sedan jan. 20012 204 inlägg

Om du använder version 2.0 kan du ju alltid leka lite med generics och List-klassen, eller liknade med ArrayList.
Följande kanske kan användas:

// Ladda in detta i början i någon funktion
        List<string> myArray = new List<string>(); // Skapa en lista som innehåller strängar 
        myArray.Add("SE"); // Lägg till 3 strängar
        myArray.Add("DK");
        myArray.Add("NO");

public int myFunction(string s)
        {
            return myArray.BinarySearch(s); // Returnera det index då strängen finns
        }

SE borde ge 0, DK 1, NO 2 och strängar som inte finns negativa värden.

inspiroMedlem sedan sep. 2005673 inlägg

Jag tänlkte lite mer på en array som typ har två dimensioner elle hur jag ska förklara... har för mig att det finns nåt sånt? Om jag skriver så här:

a b c
-----
1 1 1
2 2 
  3

Och så vill jag hämta b2 eller a1 osv. Går det att göra så?

Mja det går ju inte att blanda olika datatyper i arrayer vad jag vet men du kan ju alltid göra:

string[,] innehåll = new string[3,3];
// skriv in alla värden dvs mha string[x,y]

Borde funka, blir som en matris.

echoSweMedlem sedan nov. 20041 189 inlägg

Är det någon som vet hur man räknar matte med fyrdimensionella matriser? Har hört att man behöver det för att räkna på uppgifter i den generalla relativitetsteorin.

echoSwe skrev:

Är det någon som vet hur man räknar matte med fyrdimensionella matriser? Har hört att man behöver det för att räkna på uppgifter i den generalla relativitetsteorin.

Jo stämmer, tiden blir den fjärde dimensionen. fast du kan ju fortfarande rita den i 3D typ ;). En del som tänker sig detta som en uppochner vänd kon som blir störra uppåt då tiden går. Och utanför denna kon var det något speciellt, det som kunde hända man inte hänt.. hmm kommer inte ihåg.

Det finns ju någon speciell skalärprodukt i relativitesteorin har jag för mig, kolla i någon bok eller googla lite.

Tids-rums-diagram = koner i 3d :) Eller hur?
Z (uppåt) är tiden och konen är en ljusblixt eller liknande som utvidgar sig i x och y-led i kordinatsystemet. Men hur man räknar på tex. förändring av acceleration osv har jag ingen aning om :)

Känns lite som fel forum för detta...

Jo, men han har ju fått svar, så så stor roll spelar det väl inte :)

Spinner väl vidare då...

Behöver du ett Matrisbibliotek kan du använda det jag gjort, två typer av matriser en vanlig Matris för räkning med flyttal och en int för räkning med Int32, borde gå lite snabbare, har inte testat hur mycket än dock.

Innehåller de vanliga funktionerna och lite till, invertering med hjälp av LU-Decomposition, som går ganska snabbt med tanka på implementationen, värdena sparas i en double[,].

1000 stycken matriser på 1000x1000 rader inverteras på 1 minut, har jag för mig, eller om det var på 100x100 rader. Är ca 10-15 gånger långsammare än test mot matlab.

Reservation för buggar... Du kan ju göra det lite bättre om du vill :)

Det borde finnas ett Interface i stil med IAritmetic som double/int ärver så man kan använda Generics lite smart men det verkar de inte tänkt på hos microsoft :q

135 ms totalt · 3 externa anrop · v20260731065814-full.30151723
0 ms — hämta forumlista (cache)
0 ms — hämta statistik (cache)
132 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)