Behöver lite input.
Hur har ni kodat för att visa meddelanden till användaren?
Alltså när en användare t.ex. loggar in så visas kanske meddelandet: Du är nu inloggad, och när t.ex. en nyhet uppdateras så visas texten: Nyheten uppdaterad osv. osv.
Det finns ju massor av sådana meddelanden som man vill visa beroende på "händelse", men som sagt, hur har ni byggt upp eller hur skulle ni bygga upp en sådan meddelande-bank?
Finns nog hur många lösningar som helst. En grejj som jag körde med en gång är en iframe på 1x1 pixlar som ligger och pollar (laddar om en sida i iframen) som kollar en meddelandekö till en (eller alla) användare. Hittar sidan ett meddelande så slänger den upp en popup (ett lager) med meddelandet. Meddelandet sätts till läst (ev. raderas) när användaren stänger ner popupen.
I och med .net 2.0 så hade jag använt mig av AJAX. Alltså ett javascript som frågar en webservice efter data, och den webservice returnerar alla event som hänt. Då slipper man någon frame som ligger och refreshas hela tiden...
Hmm, hajjar inte det där med iframen riktigt, ajax känner jag heller inte till, men kul med lite inputs. :)
Kan väl passa på att berätta hur jag gjort (med asp):
Inloggningsexemplet:
Användaren loggar in och kommer då t.ex. till sidan default.asp?globalcode=123
en sub på sidan använder globalcode som parameter och letar på koden 123.
värdet av 123 visas sedan på sidan.
Så här ser lite kod ut:
...
<%
globalcode = Request.Querystring("globalcode")
Call GlobalDisplay(globalcode)
%>
...
<%
Sub GlobalDisplay(globalcode)
if len(globalcode) >0 then
Response.Write("<div>")
Select Case globalcode
Case 123 : Response.Write("Du är nu inloggad")
End Select
Response.Write("</div>")
end if
End Sub
Ganska enkelt, bara att bygga på select case-satsen med alla texter man vill ha.
Dock, denna metod använder jag som sagt med tradisionell asp, nu med asp.net så bör det väl finnas nån klass gömd nånstans i nått namespace som sköter sånt här eller?
Du utgår så fall ifrån att meddelandet endast kommer att visas om besökaren laddar om sin sida. Vad man egentligen vill är att fast besökaren inte laddar om sin sida så skall det poppa upp ett fönster som säger att "nisse har loggat in.", eller "Ny post i ASP.NET forumet"...
Då skall du titta på AJAX som är den smidigaste lösningen (om man använder .net 2.0).
Dock, denna metod använder jag som sagt med tradisionell asp, nu med asp.net så bör det väl finnas nån klass gömd nånstans i nått namespace som sköter sånt här eller?
Någon klass som hanterar konstiga händelser som du har hittat på, har jag inte stött på än... :). Allvarligt talat så förstår jag inte riktigt vad du vill ha ut av denna klass som du efterfrågar.
Du utgår så fall ifrån att meddelandet endast kommer att visas om besökaren laddar om sin sida
Japp, har haft en response.redirect i varje händelse, så har min kod funkat med gamla asp.
Gladh skrev:
Då skall du titta på AJAX som är den smidigaste lösningen (om man använder .net 2.0).
Ja, det låter ju helt klar intressant. Ska kika vidare på det.
Gladh skrev:
Allvarligt talat så förstår jag inte riktigt vad du vill ha ut av denna klass som du efterfrågar.
Nja, det var väl lite överdrivet skrivet att det skulle finnas en sådan klass, det är mer tillvägagångssättet jag är ute efter.
Jag tycker om att göra saker på rätt sätt och eftersom jag är ganska nykonverterad till .net så är jag väldigt osäker på vad som finns att tillgå och vad som måste byggas själv, därav min fråga. :)
Även om det är AJAX eller en iframe med javascript som sköter kontrollen på om det dykt upp några nya meddelanden så borde det ju fortfarande vara något som pollar lite och då och då för att kontrollera om det finns några nya meddelanden. Annars så sköter Ajax det där på något automatiskt sätt. Skulle kunna tänka mig att den har någon sida som aldrig laddas klart och hela tiden streamar nya saker om det finns något nytt.
AJAX är ett JavaScript som kallar på en webservice och givetviss så pollar javascriptet ner till webservicen med jämna mellanrum, säg var 20 sek, eller nått. Men sidan kommer inte att laddas om, samt att den är färdigladdad, så för användaren ser det helt enkelt ut som en vanlig win applikation som presenterar ett event som har fångats.
- M
270 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.a51de22e