erkaMedlem sedan dec. 19994 597 inlägg
Hej
Jag har en webbapp som skriver en 80 nya element till xml-dokument (SVG-fil), det går overhört långsamt, även om jag använder cachefunktioner. Är XMLdocument långsamt är då min fråga
red
http://msdn.microsoft.com/library/default.asp?url=/library/en-us/dnpag/html/scalenetchapt09.asp
should generally use XmlReader and XmlWriter for better performance. XmlDocument implements the W3C DOM Level 1 and Level 2 recommendations, although it has been tailored to the .NET Framework. For example, in the .NET Framework, method names are capitalized, and common language runtime (CLR) types are used.
Följdfråga
Eftersom jag vill försöka lite ytterligare med xmlDocument och inser ju att prestandaproblemet ligger i att jag ibland skriver till filen 80ggr, därav flaskhalsen så tänkte jag att jag kunde bara skriva till den en gång. Vad som sker är att det skrivs ett element med 2 attribut, samt ett childelement till detta med 2 attribut. Kunde man lägga dessa i någon collection och sedan när alla är inlaggda i collectionen skriva till dokumentet så jag bara får en skrivning. Någon som har något hett tips :)
Red
Har letat men inte lyckats hitta något vettigt och det lutar åt att läsa och skriva via xmlTextWriter och xmlTextReader, finns det verkligen inget annat sätt med xmlDocument?
emissionMedlem sedan dec. 19996 095 inlägg
XmlDocument är inte vrålsnabbt, men heller inte jätteslött. Se till att det inte finns någon DTD-referens el. dyl i XML-dokumentet. Du kan även bygga upp dina nya noder helt innan du kluddar in dem i dokumentet med AppendChild.
XmlTextWriter och XmlTextReader (stora bokstäver i början av klassnamn) är ursnabba, men tämligen komplexa att jobba med.
Ska testa det, tack för tippset