webForumDet fria alternativet

Skriva XML-fil

.NET

4 svar · 333 visningar · startad av erka

Medlem sedan dec. 19996 522 inlägg
Frågan#1

Hej
Jag har ett litet problem och eftersom jag inte är så hundra på vilka sätt .net ger mig för att skriva till xml-filer, vilka olika alternativ det finns tänkte jag höra här om någon har ett bra förslag på vad jag ska kolla mer på

1. Jag har en SVG-fil (XML baserat vektorformat), denna filen ska ligga till grund för en ny SVG-fil som ska skapas
2. I denna SVG-fil ska ett par nya element in, innanför denna fils <g> element
3. SVG-filen ska sparas under nytt namn

Jag hade tänkt mig att kopiera filen som ska vara grunden till det nya namnet och sedan uppdatera den via XmlDocument

Någon upp för lite åsikter?

Tack på förhand

Medlem sedan dec. 19996 721 inlägg

Att uppdatera via XmlDocument låter helt rätt.

Följdfråga
om jag skapar ett nytt element i min inladdade fil via

XmlElement elmText= doc.CreateElement("text");
elmText.SetAttribute("id","ID_4");
elmText.SetAttribute("transform","matrix(1 0 0 1 242.4141 25.7954)");
doc.DocumentElement.AppendChild(elmText);

och sen sparar mitt doc-objekt kommer det med attributet xmlns i elementet text jag precis skapade, jag har testat att försöka ta bort det med removeAttributes både i doc och i själva elmText men det kommer med ändå. Jag vill inte ha med en den referensen. Även om dokumentet inte blir välformaterat

Medlem sedan dec. 19996 721 inlägg

ange namespaceUri ("http://www.w3.org/2000/svg") till CreateElement och SetAttribute

Tack emission,något tips på hur man lyckas med SetAttribute ? tar inte emot det i konstrukturn verkar det som

red
Det fanns visst där, startade om vs.net och det ploppade upp, dumma intelisense :D

Tack!

343 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.a51de22e
214 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
126 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
213 ms — ändringar (db)