dum fråga,
Vilka alternativ finns det för språkstöd på dynamiskt genererade strängar, på en sida
lägga strängarna i databas,
lägga in dem i kompileringen,
dölja visa olika paneler på sidan.
vilket är smartaste sättet, ge mig lite tips, ska man lägga sidan dimän/sv
domän/en osv?
går ju givetvis att göra precis som för vanliga winform program, men vill veta alternativ
BrimbaMedlem sedan dec. 19995 875 inlägg Det enklaste och mest flexibla jag har jobbat med är att du sparar all din text (samtliga språk) i cachen. Sedan hämtar du därifrån varje gång du vill hämta ut en text.
För kontroller, såsom checkbox, button etc så ärver du ner de befintliga buttonkontrollerna och gör dina egna som exempelvis tar en LangKey-property.
Var du sedan väljer att lagra all din text, i xml, databaser eller på annat valfritt sätt, spelar mindre roll för prestandan. Om du redan har all din data i en databas kan det vara bra att även ha allt språk där.
Om du skall lägga domän/[language] är också ett val. Det är naturligtvis ett sätt att lösa problemet på. Ett annat sätt är att hämta webbläsarens aktuella språkinställning och skicka användaren till den. Om det språket saknas så får han i andra hand skickas till ett defaultspråk.
tackar! Har en tanke, går det att ha det såhär? Detta borde gå att förstå hur jag menar.
root/bin/main assembly
root/en/default.aspx
root/sv/default.aspx
root/xx/default.aspx
man skickas vidare till den sidan man ska till genom att kolla culture, varje default.aspx sida ser lika dan ut bara med olika språk. De använder samma codebehind. dynamiska strängar hämtas från resource precis som vanligt. Varför jag vill göra såhär är ju att det skulle bli lättare att redigera sidorna därför att man kan skriva i html de texter som ska finnas på sidan från början om man säger så. Hoppas det går att fatta.
Givetvis kan jag hämta all text från en databas, men vill inte göra det,
BrimbaMedlem sedan dec. 19995 875 inlägg Visst kan du bygga det så, men det känns väldigt svåradministrerat.
I ditt fall - om man inte kan/vill lägga informationen i en databas eller annan källa - så borde du iaf använda exempelvis en httphandler som lyssnar på vilken url du är på och skickar vidare och bygger upp informationen på det. Vad som kan hända är att du fortfarande bara har en sida att administrera (default.aspx), men för användarna ser det ut som det är flera.
en/default.aspx resulterar egentligen i en request default.aspx?language=en
Det verkar ohållbart att ha flera versioner av varje fil till varje språk.