När jag matar in till exempel € i en applikation så går det fint så länge jag bara postar runt värdet, det visas ut korrekt. Debuggar jag ser det visserligen ut som en fyrkant i debuggern men det visas som sagt tillbaka korrekt.
Sparar jag däremot ner värdet i databasen så kommer det bara tillbaka som ett frågetecken.
Andra tecken, som t.ex å, ä och ö fungerar klanderfritt.
Verkar inte stödjas av htmlencode - inga större problem, kan ju göa en egen funktion. Om jag bara fick € tillbaka från webbsidan men det får jag inte. får en fyrkant när jag debuggar. hmm igen
Ja, ISO-8859-1 kan man inte köra eftersom euro-tecknet inte finns i den teckentabellen. Tänk på att inte köra HtmlEncode på det du stoppar in i databasen, utan bara på det plockar ut.
För att det är en bra vana. Man ska inte manipulera den data som man stoppar in i databasen, eftersom
Man kan tänkas vilja ha ut den på något annat sätt i framtiden, t.ex. till en XML-fil
Stränglängden förändras. Ponera att du vill söka ut alla ord som är 5 bokstäver långa. Lite jobbigt om det finns ord som "Bäver" i databasen
Sökning blir problematisk, eftersom t.ex. en LIKE sökning efter "oum" (dåligt exempel, jag vet) kommer att hitta de ord som från början innehöll "ö". Tecken som kodats om till numeriska koder är ännu värre.
263 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.6fe65c25