webForumDet fria alternativet

använda dll från annan site

.NET

9 svar · 659 visningar · startad av hopparn

Medlem sedan nov. 20011 551 inlägg
Frågan#1

Hej
Jag har en samling onlinetjänster i form av dll:er och ascx filer liggande på min site. Nu skall jag använda samma komponenter på en anna nsite (de ligger fysiskt på samma burk men annan domän. Ascx filerna kan jag använda utan problem, jag gjorde en virtuell mapp på den mottagande siten och pekade på originalmappen. En nödlösning för att få till ett "proof of concept" var då att kopiera dll:erna till nya sitens binkatalog, men det är ju inte snyggt. Jag skulle vilja kunna använda samma dll:er oxå.

Har ni nån ide?

mvh
Patrick

Medlem sedan dec. 19996 721 inlägg

hopparn skrev:

En nödlösning för att få till ett "proof of concept" var då att kopiera dll:erna till nya sitens binkatalog, men det är ju inte snyggt.

Hur snyggt som helst. Annars får du lägga dll:erna i GAC, med allt vad det innebär. Eller länka in den virtuella katalogen till den andra sidans applikationsrot.

hmmm, finns det inget smidigt sätt att köra dem remote? Det skulle vara skönt ur deploysynpunkt att ha allt på ett ställe :)

Medlem sedan feb. 200112 078 inlägg

emission skrev:

Hur snyggt som helst. Annars får du lägga dll:erna i GAC, med allt vad det innebär. Eller länka in den virtuella katalogen till den andra sidans applikationsrot.

Så om man har en generell komponent som man vill använda från många olika sajter i IIS'en, så bör man alltså (för att få det "snyggt") lägga till den i GAC?

Är det enda sättet att då en assembly/kontroll att fungera som en komponent i t.ex. COM (som kan anropas var som helst ifrån)?

Medlem sedan maj 20012 812 inlägg

Så om man har en generell komponent som man vill använda från många olika sajter i IIS'en, så bör man alltså (för att få det "snyggt") lägga till den i GAC?

Japp!

- M

Medlem sedan feb. 200112 078 inlägg

Blir det någon skillnad i anrop/instansiering/användning i varje enskilt projekt/sajt?

Medlem sedan juni 20019 024 inlägg

OveRRidE skrev:

Blir det någon skillnad i anrop/instansiering/användning i varje enskilt projekt/sajt?

Nej, det ska fungera smärtfritt precis "som vanligt". När det väl är igång det vill säga.

ehh, dum fråga, är det bara att lägga in dll:en där eller?

Medlem sedan juni 20019 024 inlägg

All information finns här:

.NET Framework Developer's Guide
Global Assembly Cache
http://msdn.microsoft.com/library/default.asp?url=/library/en-us/cpguide/html/cpconglobalassemblycache.asp

tack :)

269 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.a51de22e
129 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
137 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
127 ms — ändringar (db)