webForumDet fria alternativet

Hur starta ASP.NET vid boot?

.NETur .NET

7 svar · 324 visningar · startad av weedogt

Medlem sedan mars 200427 inlägg
Frågan#1

Jag håller på att fundera ut hur jag ska få ASP.NET att starta när automatiskt när datorn bootar. Jag har provat detta:

* Jag har gjort en liten .BAT fil som ser ut så här:
webserver /port:8080 /path:"C:\Inetpub\wwwroot"

* Jag startar .BAT filen genom att lägga en shortcut till den i "Startup" mappen på Start-menyn.

* Det fungerar så till vida att webservern (ASP.NET) snällt startar men sedan så envisas cmd rutan ("DOS-promten" eller vad den nu heter) med att fortsätta synas på skärmen. Jag måste stänga fönstret manuellt varje gång datorn har bootat.

Finns det något smartare sätt att dra igång ASP.NET vid boot?

Eller kan jag skriva mitt .BAT script annorlunda? Som det är nu lämnas skriptet åt sitt öde då raden att starta ASP.NET har exekverats så jag kan inte bara lägga till ett EXIT kommando. Eller?

Tacksam för tips!

Medlem sedan feb. 200112 078 inlägg
EXIT
Medlem sedan dec. 19996 721 inlägg

Du kan också lägga webserver /port:8080 /path:"C:\Inetpub\wwwroot" i target på en shortcut som du lägger i Startup, men det kan vara smidigt att ha en bat-fil att redigera.

OveRRidE:
EXIT är rätt kommando men mitt problem är att när webservern har gått igång så fortsätter inte exekveringen av min .BAT fil, dvs det som ligger efter starten av servern körs inte (vilket jag tycker är märkligt).

Jag har provat att göra en .BAT som ser ut så här:

webserver /port:8080 /path:"C:\Inetpub\wwwroot"
EXIT

ASP.NET startar men EXIT komandot utförs inte.

emission:
När jag provar det du föreslår får jag felet:

The file C:\Program Files\Microsoft ASP.NET Web Matrix\v0.6.812\webserver /port:8080 /path:"C:\Inetpub\wwwroot" cannot be found.

weedogt skrev:

The file C:\Program Files\Microsoft ASP.NET Web Matrix\v0.6.812\webserver /port:8080 /path:"C:\Inetpub\wwwroot" cannot be found.

Du måste sätta in sökvägen till själva servern inom dubbelfnuttar också, annars tror den att den ska starta "C:\Program"

Medlem sedan maj 20012 812 inlägg

Jag håller på att fundera ut hur jag ska få ASP.NET att starta när automatiskt när datorn bootar. Jag har provat detta:

??????

ASP.NET är inget som startas, det är en teknologi som man använder i sin webserver, är webservern igång (IIS:en) så är ASP.NET "startad".

Eller är du mer ute efter att besöka en websida varje gång som du startar din dator?

Ahhha, såg att du inte hade IIS:en utan webmatrix... sorry
- M

Jag tror att weedogt vill starta upp servern som följer med Web Matrix (Cassini) vid uppstart. Varför vet jag inte.

weedogt, varför? :)

emission skrev:

Jag tror att weedogt vill starta upp servern som följer med Web Matrix (Cassini) vid uppstart. Varför vet jag inte.

weedogt, varför? :)

Jag begriper mycket mer nu än när jag skrev tråden... Jag har kommit så långt i mina inställningar att när jag skriver in http://localhost/minsida.aspx eller http://namnet_på_min_dator/minsida.aspx i browsern så tolkas sidan automatiskt.

Den server som följer med Web Matrix behöver jag uppenbarligen inte. Jag förstår nog inte till 100% syften med den.

Tack för hjälp!

132 ms totalt · 3 externa anrop · v20260731065814-full.25f56b17
125 ms — hämta forumlista (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
129 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)