webForumDet fria alternativet

Kan ett dataadapter hämta även relationerna?

.NET

5 svar · 451 visningar · startad av echoSwe

Medlem sedan nov. 20041 189 inlägg
Frågan#1

Tja!

Jag undrar om det finns något sätt att enkelt hämta ett dataset från en relationsdatabas som redan när man får det (från funktionen) har alla relationer kopplade?

Andra frågan:
Hur gör man för att ställa SQL-frågor mot ett dataset? Om man kan göra det; vilken syntax? MSSQL? Access? MySQL?

Tredje: Om man kan det och så, vilka funktioner om några finns inbyggda i SQL-en då? I alla databaser kan man ju manipulera resultatet genom SQL-frågan med inbyggda funktioner.

Medlem sedan juli 2004206 inlägg

ang andra frågan: Jag trode att ett dataset är ett resultat när du redan har ställt din fråga...eller?

Ja, men om du har en applikation som kör många olika frågor så kan det ju vara bättre att ha det cachat - och då måste man väl kunna ställa frågor mot det? Man kan ju begränsa med WHERE i .Net mot DataSet, men jag letar alltså efter lite starkare frågor än det.

Medlem sedan juli 20011 304 inlägg

Visst kan du det.
Du skapar relationerna manuellt och fyller på ditt dataset.
Sen kan du använda en DataView och Filter för att få ut viss data. :)

Här har du ett exempel http://www.developerfusion.co.uk/show/4703/4/ Visserligen för windowsforms men det fungerar likadant.

Eller så använder du Select() metoden på en datatable: http://msdn.microsoft.com/library/default.asp?url=/library/en-us/cpref/html/frlrfsystemdatadatatableclassselecttopic.asp

Medlem sedan sep. 2005673 inlägg

desdecado skrev:

ang andra frågan: Jag trode att ett dataset är ett resultat när du redan har ställt din fråga...eller?

Nej, ett dataset är en fullständig spegling av din databas (eller en del av den) och kan agera som en sådan. Tänk på att ett dataset är prestandakrävande, behöver du inte funktionaliteten i ett dataset finns det mycket bättre alternativ (ex datatable, datareader...).

Jag vet att det är prestandakrävande om databasen är stor, men ibland vill jag använda det och för låg-trafik platser så spelar det ingen roll. Det spelar heller ingen roll om jag bara har ett par rader till tex. ett meny-system i min dataadapter/dataset. Men jag vill kunna cacha menyn och bevara relationerna hela tiden - slipper då skriva relationerna programmatiskt och sitta och mixra med relationer.

Vad jag undrar är hur man ställer bra SQL frågor mot dataadaptern och hur man bevarar relationerna mellan tabellerna och deras kolumner. Hur?

258 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.a51de22e
128 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
127 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
127 ms — ändringar (db)