webForumDet fria alternativet

Bug - btnEmail_Click exekveras vid Refresh?

.NET

4 svar · 244 visningar · startad av CokeLight

Medlem sedan juni 2000504 inlägg
Frågan#1

Hej, jag har en UC (abc1.ascx) som för tillfället innehåller 2 knappar. Problemet är att varje gång jag trycker "Refresh" så triggas min btnEmail_Click, inte allra första gången men har jag väl tryckt knappen en gång så väljer programmet, av en för mig okänd anledning, då att gå till btnEmail_Click istället för att att gå till Page_Load.. (iaf när jag sätter ut Breakpoints) .. så varje gång jag klickar Refresh skickas ett e-mail.. hur kan det bli så..??

private void Page_Load(object sender, System.EventArgs e)
{
	if(!Page.IsPostBack)
	{
		ucMailer = (UserControl)LoadControl("abc2.ascx");
		plhMailer.Controls.Add(ucMailer);
	}
}

private void btnEmail_Click(object sender, System.EventArgs e)
{
	mailer = new abcMailer();
             .....
	mailer.SendEmail("Hardcoded title", "abc", "adf@adf.com");
}

Jag har provat att sätta clickanropet i både InitializeComponent() med private o även sen istället i aspx sidan med protected men det blir likadant.. nån som har råkat ut för liknande eller..?

Medlem sedan dec. 19996 721 inlägg

Om du klickar på knappen och sedan kör en refresh så kommer klicket att köras igen, eftersom du kör om postback:en då. Det är inget konstigt med det..

aha.. det ska va så.. hmm.. det är väl iofs inte så ofta folk sitter o trycker på Refresh.. kan man förhindra det om man vill eller..? men om det ska va så låter jag det va..

tack för svaret..

Medlem sedan sep. 2005673 inlägg

Spara undan en bool någonstans som du sätter till true när din btnEmail_Click har körts en gång. Så lägger du en if-sats i btnEmail_Click som kollar mot den, är den true så stannar du bara funktionen.

private void btnEmail_Click(object sender, System.EventArgs e) {
  if(bool)
    return;

din kod...
}

hej, okay, a precis.. låter helt okay lösning.. tack : )

265 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.a51de22e
118 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
133 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
129 ms — ändringar (db)