webForumDet fria alternativet

Skala en bild i C#

.NET

6 svar · 450 visningar · startad av ChrilleMZ

Medlem sedan jan. 200334 inlägg
Frågan#1

Hej hittade någa koder där det stod hur man skalade bilder med GetThumbnailImage, men alla de var i VB, så skulle nån kunna vara snäll och lägga ut en simpel version hur man gör det eller om det finns någon bra guide.

Tack på förhand

/Chrille

Medlem sedan maj 20018 027 inlägg
Medlem sedan feb. 200336 inlägg

Vill bara säga att jag haft problem med GetThumbnailImage. Förstod inte varför till en början men sen hittade jag Scott Mitchells artikel (en bit ner på sidan):
http://aspnet.4guysfromrolla.com/articles/012203-1.2.aspx
Tydligen bakas det in, i vissa digitalkameror, en tumbild i den riktiga bilden. Det är denna tumbild (heter det tumbild på svenska?) som GetThumbnailImage använder sig av, vilket kan ge lustiga resultat.
Min lösning blev att utelämna GetThumbnailImage. Exempel i C# finns exempelvis här:
http://activedeveloper.dk/artikler/default.asp?articleid=306
// Smyken

Medlem sedan maj 20018 027 inlägg

Det är denna tumbild (heter det tumbild på svenska?)

Man brukar översätta mer direkt än så. Man kallar den helt enkelt för tumnagel.

Tackar, ska testa den sista länken =)

/Chrille

Hmm, den fungerarde nästa som jag ville =), men jag fick problem när jag skulle spara bilden på HD:n, fick error då.
Enligt artiklen skulle man bara behöva ända på en rad i koden för att filen skull sparas på HD:n men fick som sagt error när jag gjorde det =/, nån som vet vad jag kan har gjort för fel. Får fölande error:

Error Uploading file System.Runtime.InteropServices.ExternalException: A generic error occurred in GDI+. at System.Drawing.Image.Save(String filename, ImageCodecInfo encoder, EncoderParameters encoderParams) at System.Drawing.Image.Save(String filename, ImageFormat format) at ASP.index_aspx.Button1_Click(Object Source, EventArgs e)

Fick det att fungera nu, var tvungen att skriva in hela sökvägen till den mapp som jag skulle lägga filen t.ex. "d:\mapp\file.jpg"

254 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.a51de22e
124 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
128 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
123 ms — ändringar (db)