webForumDet fria alternativet

Kan inte köra .aspx-filer (404)

.NET

14 svar · 544 visningar · startad av OveRRidE

Medlem sedan feb. 200112 078 inlägg
Frågan#1

Jag har en IIS 5.1 på Windows 2000 Pro, med .NET Framework v1.1.4322 installerat, och en Frontpage-webb i IIS'en som VS 2003 har skapat åt mig.

Problemet är att jag inte får köra .aspx-filer, överhuvudtaget. Jag kan däremot anropa statiska filer som t.ex. .txt, .html och tillochmed dynamiska ASP-filer (.asp) kan jag köra, och VBScript-kod i den fungerar.

Jag trodde att det kanske hade med att ASP.NET ISAPI-filtret inte fanns (har sett det innan på IIS, när scriptmotorer inte hittas av IIS), men den finns där och sökvägen i bindingarna är rätt.

Jag har testat aspx-filer med codebehinds till, likväl som utan. Jag har testat aspx-filer utan någonting alls i, men fortfarande samma fel, alltså 404.

Jag fattar verkligen ingenting! Hjälp! :(

Medlem sedan dec. 19996 522 inlägg

Testa å köra aspnet_regiis.exe -i från dosprompt för att registrera asp.net igen

Nix, fungerar fortfarande inte. :/

Medlem sedan dec. 19996 721 inlägg

404 indikerar ju att IIS inte hittar aspx-filen överhuvud taget. Ligger de på rätt ställe?

Kör FileMon så kan du kanske se var IIS försöker att hitta filen.

Ja, att filen är på rätt ställe, det kan jag sätta min ena arm på.

Prova med FileMon i alla fall, så kanske du kan upptäcka något följdfel.

Okej, det här är konstigt; kolla bifogad fil.

Buffer overflow? Men den verkar iallafall hitta filen. :o

aspnet_fuckup.jpg

Vidare; försöker jag komma åt en fil som inte finns, så får jag "File not found" i Filemon, så nog hittar IIS'en filen allt. Det lutar mer och mer åt något trasigt i ramverket.

Medlem sedan aug. 20011 346 inlägg

*bort*

Prova att kryssa ur "Check if file exists" i extension-mappningen för aspx. Att du får rader från inetinfo indikerar att den är ikryssad. BUFFER OVERFLOW är dock oftast inte något problem.

Den var urkryssad innan jag kryssade i den, men nu är den urkryssad igen. ;) Nu blev det inga BUFFER OVERFLOWs, men fortfarande 404.

Gah! :l

/red. Inte nog med det, min vansinniga hosta verkar inte ge sig heller. :x

Medlem sedan juni 20019 024 inlägg

Ominstallation låter som en vettig huskur, tycker jag. Fast hostan kanske den inte biter på. ;)

Okej, nya tester genomförda;

1. Testade att köra en .aspx-fil i roten på sajten. Det fungerade.
2. Testade att skapa en helt ny "WebApplication" via VS 2003. Fortfarande 404 på .aspx-filer under den virtuella mappen.
3. Tog bort applikationen som skapas på projektets virtuella mapp i IIS'en (Remove Application), då exekverade den iallafall aspx-filen, men jag fick lite andra felmeddelanden, som visserligen kan vänta.

Är det FrontPage Extensionsinställningarna som skenar? Jag har testat med "Check server extensions" och den har anmärkt på saker, men det har inte förändrat nåt, trots att alla kontroller returnerar CORRECTED.

Jämför inställningarna för en skapad applikation och för rot-applikationen.

Prova att skapa applikationen själv, utan inblandning av VS (eller V&S)

Så vitt jag kan se, så är det ingen skillnad på inställningarna.

255 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.a51de22e
125 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
127 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
124 ms — ändringar (db)