natasMedlem sedan juli 200568 inlägg List<Customer> CustomerList=new List<Customer>();
Klockrent!. detta skapar en collection av customer objekt.
Men hur gör jag om jag vill ha en CustomerList som finns från default. Så jag kan direkt instansiera den såhär:
CustomerList EnCustomerList=new CustomerList();
Måste jag gå igenom helvetet och skapa Add() och Remove() metoder och sånt skit, eller finns det ett lättare sätt?.
PhorpherMedlem sedan feb. 20002 300 inlägg
natas skrev:
List<Customer> CustomerList=new List<Customer>();
Klockrent!. detta skapar en collection av customer objekt.
Men hur gör jag om jag vill ha en CustomerList som finns från default. Så jag kan direkt instansiera den såhär:
Måste jag gå igenom helvetet och skapa Add() och Remove() metoder och sånt skit, eller finns det ett lättare sätt?.
Ärv CollectionBase.
public class CustomerList : CollectionBase
{
public override Add(Customer c)
{
...osv
natasMedlem sedan juli 200568 inlägg Det där känns old school .NET1.1, inte en chans att jag lägger ner den tiden det tar att skriva ett helt collections typade metoder för att Add(Customer dd) , Remove(Customer c) etc
Jag får allt det där gratis med generics, med hjälp av: List<Customer> CustomerList=new List<Customer>(); , det jag undrar över är om man kan bara wrappa denna instansierngen i en klass eller nåt.
PhorpherMedlem sedan feb. 20002 300 inlägg
natas skrev:
Det där känns old school .NET1.1, inte en chans att jag lägger ner den tiden det tar att skriva ett helt collections typade metoder för att Add(Customer dd) , Remove(Customer c) etc
Jag får allt det där gratis med generics, med hjälp av: List<Customer> CustomerList=new List<Customer>(); , det jag undrar över är om man kan bara wrappa denna instansierngen i en klass eller nåt.
Jag förstår vad du är ute efter men jag förstår inte varför. ;) Du kan ju inte få det mer enkelt än att använda den som du redan gör.
natasMedlem sedan juli 200568 inlägg Jorå serru, jag ska ha det enklare §jr
Jag vill bara kunna wrappa denna instansieringen:
List<Customer> CustomerList=new List<Customer>();
Så att jag får en sån här collection direkt.
Kan man inte göra något i constructorn?. Om jag skapar en
CustomerList class
och i constructorn gör något såhär:
public class CustomerList
{
public List<Customer> CustomerList()
{
List<Customer> EnCustomerList=new List<Customer>();
return EnCustomerList;
}
}
Då borde den väl returnera en Generisk list tillbaka när man anropar constructorn?.
CustomerList EnCustomerList=new CustomerList()
Eller nåt?, det hade lösst hela problemet i ett nafs.
emissionMedlem sedan dec. 19996 721 inlägg Det är precis så enkelt som man kan tänka sig.
public class CustomerList : List<Customer>{}
natasMedlem sedan juli 200568 inlägg Härligt!. Och thank god for Generics! :h .
emissionMedlem sedan dec. 19996 721 inlägg