webForumDet fria alternativet

Atlas is alive

.NET

7 svar · 399 visningar · startad av Dino

Medlem sedan sep. 20011 914 inlägg
Frågan#1

Atlas släpptes idag. Har inte hunnit testa det själv bara kollat igenom dokumentationen, men det ser övertygande ut.

red// Har testat lite nu och tycker inte det är alltför krångligt. Är utan tvekan något som kommer användas flitigt framöver.

Medlem sedan juni 20006 031 inlägg

Kollade runt lite, och det såg ju bra ut.
Sparades bland bokmärkena.

Medlem sedan apr. 2004298 inlägg

Vad är Atlas? Blev inte nå klokare av hemsidan.

Dino: Förklara gärna kort på svenska för mig.

Mvh

Pär

Atlas är arbetsnamnet på en Microsoft teknologi för ASP.NET som tillhandahåller AJAX (Asynchronous JavaScript and XML) funktionallitet. Vilket innebär att du kan utföra en postback till servern på enskilda UI(UserInterface) element utan hela sidan gör en ny postback.

Exempel: http://atlas.asp.net/quickstart/atlas/samples/data/listviewcontrol.aspx

När du trycker på knappen märker du att sidan inte laddas om, utan postbacken sker genom knappen som är kopplad till AJAX.

Microsofts Virtual Earth är ytterliggare ett exempel som använder sig av AJAX.

Medlem sedan apr. 20007 588 inlägg

Dino skrev:

Atlas är arbetsnamnet på en Microsoft teknologi

Nej. Man skulle kunna tro att så var fallet, men nej, nope, nein.

Atlas är arbetsnamnet på en Microsoft-teknik. :stud

sgtpepper skrev:

Vad skall man säga. Här går jag i godan tro och så slänger de detta i ansiktet på mig. Om jag hade vetat detta så hade jag allllldrig befattat mig med det. Snacka om att känna sig grundlurad, bedragen, antastad, lite lite upphetsad, besudlad, förd bakom en lyktstolpe...

Medlem sedan apr. 2004298 inlägg

Dino skrev:

Atlas är arbetsnamnet på en Microsoft teknologi för ASP.NET som tillhandahåller AJAX (Asynchronous JavaScript and XML) funktionallitet. Vilket innebär att du kan utföra en postback till servern på enskilda UI(UserInterface) element utan hela sidan gör en ny postback.

Exempel: http://atlas.asp.net/quickstart/atlas/samples/data/listviewcontrol.aspx

När du trycker på knappen märker du att sidan inte laddas om, utan postbacken sker genom knappen som är kopplad till AJAX.

Microsofts Virtual Earth är ytterliggare ett exempel som använder sig av AJAX.

Tack Dino! Nu är det glasklart för mig!

Medlem sedan dec. 19996 721 inlägg

sgtpepper skrev:

Nej. Man skulle kunna tro att så var fallet, men nej, nope, nein.

Humor! Och rätt!

Dino skrev:

Vad skall man säga. Här går jag i godan tro och så slänger de detta i ansiktet på mig. Om jag hade vetat detta så hade jag allllldrig befattat mig med det. Snacka om att känna sig grundlurad, bedragen, antastad, lite lite upphetsad, besudlad, förd bakom en lyktstolpe...

Humor! Och rätt!

251 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.a51de22e
118 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
125 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
123 ms — ändringar (db)