mozillaMedlem sedan juli 20011 084 inlägg Jag sitter och testar lite med MS Message Queing på min server(win 2003). Jag installerade tjänsten på servern med får det inte att fungera, så fort jag försöker använda tjänsten får jag följande felmeddelande
Exception Details: System.Messaging.MessageQueueException: A workgroup installation computer does not support the operation.
Någon som vet vad som blir fel och hur man löser det? :)
emissionMedlem sedan dec. 19996 721 inlägg Man kan inte skapa publika köer om inte datorn är med i en domän.
mozillaMedlem sedan juli 20011 084 inlägg Okej, eftersom jag inte riktigt vet hur man göra för att datorn ska ingå i en domän så gick jag på alternativ två... skapade bara privata köer :e Länkar på lästips om hur man får publikaköer att fungera(dvs göra så att servern ingår i en domän vore dock bra :stud)
Nu när vi ändå har ämnet uppe kan jag ju passa på att fråga lite kring Message Queueing. Hur gör man för att komma åt en annan server och skicka-läsa meddelanden till den? Och måste båda servrarna ha Message Queueing installerat för att man skall få kontakt? Eller räcker det att den som har hand om meddelandena har det installerat?
Sedan är jag lite nyfiken på vad ni tycker om Message Queuing allmänt? Är det något som ni använder, och vad använder ni det till i så fall? Vad finns det för användningsområden?
GladhMedlem sedan maj 20012 812 inlägg
Sedan är jag lite nyfiken på vad ni tycker om Message Queuing allmänt? Är det något som ni använder, och vad använder ni det till i så fall? Vad finns det för användningsområden?
MQ använder du när du vill ha säker leverans. Alltså om du vill vara säker på det du skickar kommer fram, framför allt när man pratar om asynkrona anrop.
Ett användningsområde är typiskt vid ordersystem mellan olika leverantörer. Leverantör1 skickar en order till leverantör2 över en MQ kö. Man lägger ordern på sin privata kö, och om det finns en koppling till leverantör2 så skickas den vidare, finns det ingen koppling så ligger den kvar på leverantörs1 kö tills kopplingen finns och då kan leverantör2 hämtat den.
Har inte jobbat så mycket med MS MQ direkt, så jag är inte så hej på hur kommunikationen fungerar mellan dina privata och publika köer...
- M