Går det att cacha en sida så att den exekveras snabbare för alla klienter?
I sådana fall hur?
Cacha i "evighet"?
5 svar · 280 visningar · startad av Jesper T
Går det att cacha en sida så att den exekveras snabbare för alla klienter?
I sådana fall hur?
Gör om det till en HTML-sida, så har du cachat den i evigheter och fortar än så lär det aldrig gå.
Om du inte vill det så finns det caching funktioner inbyggt i ASP.NET där du kan sätta tiden för hur länge sidan skall vara valid, om du ser till så den är cached i 24 timmar så har du fått en väldigt bra prestandaförbättring, och samtidigt så kan du visa nytt innehåll varje dag...
- M
Ok, men om jag använder OutputCache så sätter man intervallet i "Duration" som anges i sekunder. Skall man göra om 24 timmar till sekunder då eller finns det ett annat sätt?
Puff
OutputCache har den fördelen att du cachar hela sidan. Detta gör att du slipper databinda vilket du måste göra om du exempelvis använder cachen programmatiskt exempelvis. Den har dock sina nackdelar med att den inte är lika flexibel.
Om den skall vara så statisk som du säger så rekommenderar jag absolut OutputCache, och ja då får du ange den i sekunder.
Ok, visserligen så kommer jag ju även att använda VaryByParam så det blir nog bra att använda OutputCache.