Att ha det i minnet torde väl vara det snabbaste sättet att få tag i datan för att visa den, även om det tar minne. Ett alternativ till egna XML filer är Resources, dock är jag inte allt för insat i logiken bakom det och vet därav inte om det är snabbare eller ej. Dock kräver Resources att programmet kompileras vid ändring av text.
Ska lägga in stöd för flera språk i ett program och jag har sökt mej för lite här på forumet och gjort följande:
Språkdefinitioner ligger i XML-filer för att man lätt ska kunna skapa nya språkdefinitioner.
Aktuell definition laddas in i en Hashtable.
Är det slöseri med resurser att ha en hel språkdefinition i minnet hela tiden? Men det kanske inte går att göra på annat sätt?
Vore det smart att lägga in alla komponenter/objekt vars text ska påverkas av definitionen i en collection och sen vid laddning av språk, loopa genom denna samling och hämta korrekt översättning?
Texter som inte sätts på komponenter, typ text i meddelanderutor, får ju hämtas allt eftersom antar jag, och då krävs det ju att definitionen finns i minnet under hela körningen.
Idéer och förslag? Är det rätt väg att gå eller ska jag tänka om?