webForumDet fria alternativet

Flerspråksstöd

.NET

2 svar · 211 visningar · startad av Gein

Medlem sedan sep. 20005 700 inlägg
Frågan#1

Ska lägga in stöd för flera språk i ett program och jag har sökt mej för lite här på forumet och gjort följande:

Språkdefinitioner ligger i XML-filer för att man lätt ska kunna skapa nya språkdefinitioner.
Aktuell definition laddas in i en Hashtable.

Är det slöseri med resurser att ha en hel språkdefinition i minnet hela tiden? Men det kanske inte går att göra på annat sätt?
Vore det smart att lägga in alla komponenter/objekt vars text ska påverkas av definitionen i en collection och sen vid laddning av språk, loopa genom denna samling och hämta korrekt översättning?

Texter som inte sätts på komponenter, typ text i meddelanderutor, får ju hämtas allt eftersom antar jag, och då krävs det ju att definitionen finns i minnet under hela körningen.

Idéer och förslag? Är det rätt väg att gå eller ska jag tänka om?

Medlem sedan apr. 20012 266 inlägg

Att ha det i minnet torde väl vara det snabbaste sättet att få tag i datan för att visa den, även om det tar minne. Ett alternativ till egna XML filer är Resources, dock är jag inte allt för insat i logiken bakom det och vet därav inte om det är snabbare eller ej. Dock kräver Resources att programmet kompileras vid ändring av text.

Medlem sedan sep. 20005 700 inlägg

renholm skrev:

Att ha det i minnet torde väl vara det snabbaste sättet att få tag i datan för att visa den, även om det tar minne. Ett alternativ till egna XML filer är Resources, dock är jag inte allt för insat i logiken bakom det och vet därav inte om det är snabbare eller ej. Dock kräver Resources att programmet kompileras vid ändring av text.

Jo jag såg att Resources var ett alternativ men jag vill inte att programmet ska behöva kompileras så fort man ändrar i en språkdefinition eller lägger till en ny.

265 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.86ec41c2
129 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
133 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
129 ms — ändringar (db)