pgMedlem sedan feb. 200235 inlägg Hej
Jag försöker köra en aspx sida i VB där jag vill använda en connection och en recordset vilket jag är van vid från asp.
Dim Con As New ADODB.Connection
Dim RS As New ADODB.Recordset
Men jag kan inte hitta objekten.
Såg något exempel med...
import Namespace="ADODB"
men det vill IIS inte vara med på.
Har också testat.....
Dim Con As New OdbcConnection(sConStr)
Dim SQL As String
SQL = " SELECT ......."
Con.Open()
Dim Com As New OdbcCommand(SQL, Con)
Dim RS As OdbcDataReader = Com.ExecuteReader()
While RS.Read
EnAnnanSQLFraga (RS("ID"))
End While
RS.Close()
RS = Nothing
Con.Close()
Com = Nothing
..och det funkar bra ända tills jag försökte anropa en Sub(EnAnnanSQLFraga) där jag också ställer en SQL-fråga. Här visar det sig att man måste öppna en ny OdbcConnectiono, och det kan väl inte vara bra för prestandan.
Så mina frågor är, var finns ADODB objekten och går ovanstående ex med OdbcCommand att lösa på något bra sätt så att man kan ställa "nästlade" SQL frågor utan att behöva öppna en massa förbindelser.
Tackar på förhand för alla svar. /PG
PaceMedlem sedan juni 20019 024 inlägg Du behöver nog läsa på lite om objektorientering och hur .NET hanterar objekt inom en klass. Det finns trådar om detta så testa att söka, annars hittar du en här: Lära sig ASP.NET på rätt sätt eller Bok om objektorientering.
Sedermera så finns inte Adodb längre. Eller rättare sagt, det har ersatts med ADO.NET som är anpassat efter den nya arkitekturen.
De klasser du ska använda är i grund och botten System.Data.SqlClient.SqlConnection för MS SQL Server, System.Data.OleDb.OleDbConnection för Access och System.Data.Odbc.OdbcConnection för odbc-anslutningar (övriga databaser), eller någon tredjeparts-lösning.
pgMedlem sedan feb. 200235 inlägg Jag vill egentligen komma igång snabbt för att se om jag gillar .net Därför sitter jag idag och översätter några asp sidor till aspx. Detta för att se om jag tycker det kan vara värt att satsa på.
.net och dess klasser har jag inte en susning om så det blir mycket söka, testa. Objektsorientering har jag jobbat med i java och i vanlig ASP(VBScript) Förmodligen är det väl inte så stora skillnader mot .net Objektsorientering är för övrigt en gudagåva, speciellt för dom som vill privatisera mycket.
Nu är det i alla fall System.Data.Odbc.OdbcConnection som gäller eftersom databasen är MySQL. Jag får kolla på MSDN igen, för det finns väl fler klasser att använda än OdbcCommand/OdbcDataReader till att kommunicera med databasen. /PG
PaceMedlem sedan juni 20019 024 inlägg echoSweMedlem sedan nov. 20041 189 inlägg Vad roligt att du försöker byta till asp.net :) - jag gjorde samma sak som du för ett bra tag sedan och jag har _verkligen_ inte ångrat mig. (men jag har funderat på java varianten)
Jag tror dock att det kan bli marigt att komma igång snabbt så att säga ^^.
echoSweMedlem sedan nov. 20041 189 inlägg Vad gäller OOP så skulle jag rekommendera en bok som handlar om "design patterns" istället för nåt i stil med "beginning with object orientated c#".