MizzKMedlem sedan juni 2003410 inlägg Ibland uppstår detta fel och sidan går inte att komma åt, jag har räknat ut att det har ngt med att databasen som i detta fall är en access databas får arbeta för mkt eller ngt.. Någon som vet hur jag skall åtgärda detta fel?
Felmeddelande
Description: An unhandled exception occurred during the execution of the current web request. Please review the stack trace for more information about the error and where it originated in the code.
Exception Details: System.Data.OleDb.OleDbException: Unspecified error
MizzKMedlem sedan juni 2003410 inlägg ingen som haft liknande problem? Aledninge att jag inte bifogar någon kod för är för att det verkar som att det inte spelar ngn roll var jag är så länge den behöver läsa från databasen.. dvs ibland är det på startsidan, ibland på administrationen osv..
på min hemma server så står det "åtgärden avbröts"
gregganMedlem sedan jan. 2004678 inlägg Jag har samma problem! Är det ingen som vet vad felet är?
MizzK, lyckades du lösa det sen?
Jag får samma meddelande. Har kollat databasen och det är inget fel på den, kan kolla alla tabeller och sånt. Har även reparerat den i access utan att det hjälpte.
Vad är felet?
MizzKMedlem sedan juni 2003410 inlägg Hej!
minns nu inte exakt vad jag gjorde och vad det berodde på men har för mig att jag ändrade så att databasen alltid stänges till 100% efter avslutat process samt att jag inte öppnade och stängde databasen för många gånger.
ett exempel hur jag ex gjort i en databaskoppling:
Public Sub FillDataList()
'<- Databasanslutning ->
Dim strConn As String = ConfigurationSettings.AppSettings("Connstr").Replace("%MAPPATH%", Server.MapPath(" "))
Dim myConn = New OleDbConnection(strConn)
Dim strSQL As String = "SELECT * FROM nbild WHERE nbild.status='Aktiv' ORDER BY bildnr"
Dim myCommand As New OleDb.OleDbCommand(strSQL, myConn)
Dim myReader As OleDbDataReader
Try
myConn.Open()
myReader = myCommand.ExecuteReader
ImageDataList.DataSource = myReader
ImageDataList.DataBind()
myReader.Close()
myReader = Nothing
Catch ex As Exception
'Ev Felhantering
lblMessage.Text = ex.Message
Finally
myConn.Close()
myConn.Dispose()
myConn = Nothing
End Try
End Sub
Denna har jag för mig var den viktigaste: myConn.Dispose()