webForumDet fria alternativet

Två kontroller på samma sida. En ska laddas om

.NET

2 svar · 322 visningar · startad av h00karem

Medlem sedan mars 200524 inlägg
Frågan#1

Hej hej

Jag har en grid med möjliga mejlutskick. När man väljer ett av dem genom select så hämtas alla emailadresser till utskicket och medan det görs så vill jag visa att t ex nu har 30 av 100 adresser hämtats och gridden ska ligga kvar medan uppräkningen pågår

Användaren kan hinna byta sida å så emellan för det tar ett tag. Uppräkningen kan vara nå't som laddas om en gång i minuten å ligga under gridden på samma sida eller hur det nu kan lösas :q

Lite tung sida så om man slapp ladda om hela sidan med gridden så vore det det bästa :)

Jag har testat att lägga in en usercontrol som kollar mailadresser var tionde sekund med en timer men aspx-sidan som innehåller kontrollen måste ju laddas om för att visa det nya värdet :(

Tack på förhand
/K

Medlem sedan nov. 20041 189 inlägg

Hej!

Så du vill helt enkelt skicka data till klienten utan en postback... Varför kollar du inte lite på ajax och låter en loop/timer med 10 sekunder, om det nu var det du ville ha, ligga och mala hos klienten och skicka en förfrågan var 10:onde sekund.

Här är introduktion till ajax
http://www.sitepoint.com/article/remote-scripting-ajax
samt
http://ajax.schwarz-interactive.de/csharpsample/default.aspx

Hjälper det dig?

//Henke

Medlem sedan mars 200524 inlägg

Ah det ser helt kanon ut. Lite hjälp på vägen från en expert kanske? :r

Jag ska alltså göra ett javascript som startar en funktion på serversidan att kolla mot databasen hur många adresser som har hämtats (alltså som är inlaggda) Men vart kommer XMLHTTP-objektet in?!

Sedan skulle jag visat detta visuellt eller att siffran för hämtade mejl räknas upp tills alla är hämtade. Skulle vilja se om det finns pågående adresshämtningar direkt jag kommer till sidan. Ska jag köra javascriptet som onload i bodyn då?

/K

265 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.86ec41c2
129 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
133 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
126 ms — ändringar (db)