[C#]
Hej!
Det är så att jag håller på med ett program till fysiken i min skola. Programmet ska simulera en bolls bana i luften, inklusive luftmotstånd samt magnus-krafter.
För er som inte håller på med det här varje dag, så är magnus-krafter krafter som uppstår när bollen spinner. Ex. bollen far rakt fram i x-axeln. Y och Z-hastigheten är noll (detta är under en mycket liten tid). Bollen spinner runt z-axeln. En kraft, normal mot x-z planet uppstår. Cross product heter operatorn. - Det är en magnuskraft.
Man kan även säga att M-kraften uppstår vinkelrätt mot hastigheten (som en normal till den).
I alla fall så undrar jag om någon här vet något om hur man adderar krafter? Jag har programmerat två klasser. En winForm och en bollklass. Bollklassen är egentligen bara ett objekt för bollen och dess egenskaper/variabler, samt några metoder för att räkna ut hastigheten, magnuskraften samt renolds-nummret (proportionell mot hastigheten).
WinForm-et skriver ut data i en TextBox. Shift+Dubbelklick markerar allting. Markera sedan en cell i MS Excel och klistra in CTRL+V - det är så jag plottar datan. X och Y kordinaterna är de kordinater som jag för tillfället vill få att fungera, men det finns även en z-axel som jag ännu inte räknar med.
Det som jag vill ha hjälp med ligger i btnStart_Click() funktionen i for-loopen.
Jag vill ha hjälp att addera krafterna - jag gissar att åtminstonde någon här borde vara universitetsutbildad eller ha sysslat med det här tidigare.
Krafterna ska påverka var bollen befinner sig i kordinatsystemet. Systemet uppdateras enligt jump-variablen.
Jag hoppas att någon kan hjälpa mig.
Tack på förhand.