webForumDet fria alternativet

Rättighet FF

.NETur .NET

8 svar · 389 visningar · startad av clarkbones

clarkbonesMedlem sedan feb. 20013 023 inlägg

Hej!

När jag använder IE så får jag upp min asp.net-lösning på ett normalt sätt. Detta gäller både vid debug och vanlig surfning till sidan.

Om jag använder FF däremot får jag upp inloggningsrutan för Windows Authentication och jag måste ange användarnamn och lösenord för ett windowskonto för att kunna betrakta sidan (som inte är lösenordsskyddad på något sätt).

Jag förstår inte riktigt varför det skiljer mellan IE och FF då detta borde hanteras helt på servern?

En ledtråd är att FF i inloggningsrutan skriver:
Please enter username and password for "".

D v s verkar inte "anonyma anrop" från FF identifieras som IUSR_DATORNAMN.

Inställningar i IIS framgår av bilden

454.gif
wallabouMedlem sedan apr. 200487 inlägg

Säker på att du har IUSR_xxx har rättigheter på alla filer som behövs då?

desdecadoMedlem sedan juli 2004206 inlägg

Kör du windows authentication? IE är snackar väl med IIS'en och berättar vilken användare du kör med på din lokala dator. Tror inte FF gör detta och då önskar väl IIS'en ha en manuell autentisering.

wallabou skrev:

Säker på att du har IUSR_xxx har rättigheter på alla filer som behövs då?

Redigerat: Det funkar om jag ger IUSR_xxx rättigheter.

Men det hör inte riktigt hit. Frågan är varför IE och FF fungerar annorlunda. De är ju bara browsers och skall skicka http-request och få något tillbaka. IE måste uppenbarligen identifiera sig som någon annan än IUSR_xxx.

desdecado skrev:

Kör du windows authentication? IE är snackar väl med IIS'en och berättar vilken användare du kör med på din lokala dator. Tror inte FF gör detta och då önskar väl IIS'en ha en manuell autentisering.

Har du någon mer info om detta? Verkar märkligt att IE och FF fungerar så pass annorlunda.

desdecadoMedlem sedan juli 2004206 inlägg

clarkbones skrev:

desdecado skrev:

Har du någon mer info om detta? Verkar märkligt att IE och FF fungerar så pass annorlunda.

Mja. FF finns ju till olika OS så då finns ju ingen windows authentication från webläsaren.

Hur som helts, kolla din web.config och leta upp taggen:
<authentication mode="None" />

...och kolla vad den står på (det brukar stå en kommentar ovanför taggen i filen vad de olika modes gör.

renholmMedlem sedan apr. 20012 266 inlägg

Tror problemet endast är IIS relaterat, antar att användaren kör IIS på samma dator som IE utan att ha givit IUSR_xxxx rättigheter, då tar IIS och requestar användarinformation(tror det kallades eller kallas NTLM) från IE som snällt svarar vilken den aktuella användaren är. Däremot svarar inte Firefox då den inte stödjer denna typ av autentisering, eftersom det inte är någon standard vad jag kan förstå. IIS skickar därav ut en manuell request (Basic-Authentication) alternativt tar Firefox och tolkar NTLM requesten som en vanlig Basic.

susMedlem sedan okt. 20053 inlägg

samma problem med FF IE och IIS

hej, läste vad ni har skrivit men ledsen förstår inte riktigt..
jag kommer heller inte åt mina localhostfiler i FF, d.v.s varken i FF eller Opera bara i IE. vad skall jag göra rent praktiskt? hur skall inställningen se ut i IIS?
tacksam för svar

emissionMedlem sedan dec. 19996 721 inlägg

Antingen sätter man på "Allow anonymous access" och stänger av Windows Authentication i IIS, och ser till att IUSR har rätt till filerna. Eller så gör man tvärtom (AAA avstängt, WA på) och lever med att Firefox sätter upp en inloggnigsruta.

Firefox hanterar NTLM på ett korrekt och säkert sätt, men den måste jobba lite mer för brödfödan än Internet Explorer, eftersom den inte är integrerad i Windows.

136 ms totalt · 3 externa anrop · v20260731065814-full.363dfaf6
0 ms — hämta forumlista (cache)
0 ms — hämta statistik (cache)
133 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)