webForumDet fria alternativet

skicka objekt mellan sidor..

.NET

6 svar · 581 visningar · startad av Walker

Medlem sedan okt. 2002188 inlägg
Frågan#1

Hej

Jag skulle vilja skicka ett objekt mellan två sidor, jag har ett objekt som innehåller lite parameterar som nästa sidan skall använda. Frågan är hur jag skall skicka detta mellan sidorna. Först tänkte jag att jag kunde använda session objektet för att spara det, när jag sedan kom till den nya sidan så plockar jag bort det från sessionen och lagrar det i viewstate. Detta fungerar helt ok tills det att användaren trycker på back och sedan forward. Då finns inte objektet kvar så det blir massa fel. Har inte hittat någon riktigt bra metod för att får det helt pefekt. En annan metod är ju att skapa ett property på den första sidan å låta den andra sidan läsa av detta.

Vad blir snyggast å smidigast att jobba med?

Medlem sedan dec. 19996 721 inlägg

Re: skicka objekt mellan sidor..

Walker skrev:

Hej
En annan metod är ju att skapa ett property på den första sidan å låta den andra sidan läsa av detta.

Helt klart

Medlem sedan dec. 19991 072 inlägg

Tänker jag helt galet nu eller...men om du har 2 sidor (två fysiska sidor) - hur kan du då ha en property på sida 1 som du läser av från sida 2? Den klassen har ju förlorat sin state för länge sen...

Om vi inte pratar ASP.NET 2.0 och den nya "PreviousPage"-egenskapen förstås...

Om man navigerar till sida 2 genom en Server.Transfer från sida 1 så kommer man åt instansen av sida 1 genom Context.Handler

Medlem sedan dec. 19991 072 inlägg

Så sant så! :)

Medlem sedan maj 20012 812 inlägg

Om man navigerar till sida 2 genom en Server.Transfer från sida 1 så kommer man åt instansen av sida 1 genom Context.Handler

Och hur ofta använder man server.transfer? Själv uppskattar jag att sidan riktiga URL skrivs ut så jag vet var jag befinner mig någonstans.

Samt att det är rätt onödigt att belasta servern med en postback för att komma till nästa sida, men det är ju mina åsikter..

- M

Gladh skrev:

Och hur ofta använder man server.transfer? Själv uppskattar jag att sidan riktiga URL skrivs ut så jag vet var jag befinner mig någonstans.

Samt att det är rätt onödigt att belasta servern med en postback för att komma till nästa sida, men det är ju mina åsikter..

- M

Alldeles riktigt, men nu var ju uppgiften att "persista" objektet till nästa sida, och då får man bita i någon form av surt äpple. Session, Transfer eller serialisering och post till nästa sida el likn. Huruvida det är vettigt att flytta objektet eller inte, och om det är viktigt med rätt URL i adressraden, förtäljer icke historien.

258 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.86ec41c2
126 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
129 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
125 ms — ändringar (db)