Du ska ha stilen ES_PASSWORD på inputfältet. Hur man väljer det i VB vet jag dock inte.
Hittar inte något som döljer min input. Vad kan det finnas för kommandon?
27 svar · 832 visningar · startad av mattiasnordin
Hittar inte något som döljer min input. Vad kan det finnas för kommandon?
Du ska ha stilen ES_PASSWORD på inputfältet. Hur man väljer det i VB vet jag dock inte.
Om fältet är en "TextBox", finns egenskapen "TextMode" som du kan ställa till "Password".
Hej ulf & co...
Visst är det en textBox jag labbar med. Men var ska man ange argumenten? Hur ska syntaxen se ut?
varInputUserName = InputBox("bbdfkbdfjkgjdfkgdf fdsf")
När du är i form-läge, markera objektet. Kika sedan i Properties-boxen (hos mig är den längst ner till höger.)
Gör inte det. Använd Visual Basic-editorn om det är Visual Basic du jobbar med.
Är den installerad default på en XP pro dator ?
Nej.
Visual Basic ingår i Visual Studio, vilket du borde veta om du jobbar med ett Visual Basic-projekt????
Om man nu ska modifiera denna sak i en texteditor istället för i vb-miljön, då går det att göra i koden något i stil med:
InputFalt.TextMode = vbPassword
Ovanstående kod är med reservation för dels:
Du har gett input-fältet ett annat namn än "InputFalt".
"Password"-konstanten heter något annat än "vbPassword".
Vi har visual studio så jag får ta och installera det. Det jag tänkte göra är ett skript som tar bort 2 felaktiga drive mappings och ersätter dessa. För att göra det lite mer intressant ska de ersättas med fileshares som är skapade med ett konto från en annan domän (där trusten är bruten)...
Allt fungerar förutom att lösenordet visas i klartext.
VisualStudio it is! Will install it ASAP.
Som vanligt... supertack!
@nders, nu har jag installerat Visual studio .Net 2003 med visual basic stödet. Är dock inte van med detta verktyg ännu.
Hör öppnat min fil. Hur kommer jag in i "form-läge" ?
Totalt nybörjare på denna applikation.
Pratar du .NET?
Kan man inte välja vilken version av VB man vill använda i verktyget?
Har antagligen äldre versioner av Visual studio också...
Kör visual basic 6 profilen :)
mattiasnordin skrev:
Kör visual basic 6 profilen :)
Det tror jag bara innebär att du får samma tangentbordskombinationer för diverse snabbkommandon. Inte kommer du kunna kompilera någon VB6-kod med detta. Däremot ska VS.Net kunna konvertera VB6-kod till VB.Net-kod. Hur det fungerar i praktiken, är en annan fråga.
Jag tror inte du kan öppna ett VB-projekt i VS.NET utan att konvertera det till ett .NET-projekt.
Mitt tips är att öppna projektet i lämplig version av Visual Studio, dvs 6.0.
Det finns en property på textboxobjektet som heter "PasswordChar", där du väljer vilket tecken som skall visas istället för det som skrivs in i textboxen.
Okej. Är det någon som vet om man kan ha båda miljöerna installerade samtidigt?
Hittade även denna.... vet inte om det är relevant.
http://www.freevbcode.com/ShowCode.asp?ID=1214
Japp, man kan ha båda miljöerna installerade samtidigt.
mattiasnordin skrev:
Hittade även denna.... vet inte om det är relevant.
http://www.freevbcode.com/ShowCode.asp?ID=1214
Visst ser det ut som att du kan åstadkomma det du vill med denna lösning. Men jag tycker den är onödigt komplicerad, då man faktiskt kan använda sig av textboxens "TextMode"-egenskap.