Om man ska spara text som finns i existerande HTML sidor är det väl okay, men hur är det med HTML formattering? Ska <br>, <ul>, <li> osv också sparas där? Men då det finns ju principer om att inte spara design i databas (sql-server) så hur ska man göra då bäst?
Hur bygger man upp sånt system rent allmänt förresten? Har för mig att riktiga CMS:er använder templates osv.. o sen finns väl nåt asp.net specifikt kallat Master Pages.. är det nåt som används i detta sammanhang..?
(Det jag ska göra nu är bara avsett tillfälligt för en liten delmängd av en website.. så det behöver inte vara speciellt avancerat.. :) om nån kan dela med sig av egna erfarenheter eller vet nån bra tutorial kanske.. )
p.s. är det nån som vet hur Index Server eller Site Server fungerar.. man ska väl kunna söka med dem också har jag för mig eller..? Svårt o installera o så?
Hej igen.. jag frågade för mycket i samma inlägg kanske.. :) det jag undrar mest är det här med HTML taggarna.. är det okay att spara dem i databas eller finns andra sätt..? om nån har nån liten insikt ang. bara den biten bara blir jag jätteglad.. :)
Ska du bara göra ett par enkla templates kan du ju använda dig av user controls (+css) som fyller en aspx sida med information dynamiskt. Annars kan du använda dig av Wilsons Master pages eller kolla in ASP.net 2.0 Master Pages
Hejsan Erka.. länken om Index Server var jättebra.. coolt att det fanns en FREETEXT funktion inbyggd.. verkar supersmidigt.. jag lade till "Indexeringstjänsten" från MMC såsom de sa.. o sen skriva provider MSIDXS.. värt o prova tror jag.. :)
Annars gjorde jag alldeles nyss en liten funktion som generade SQL where satser dynamiskt beroende på vilka fält som var ifyllda (fast mot en Access db) o tänkte använda den igen.. hehe.. fast FREETEXT funktionen är ju garanterat effektivare.. : )
.. men det är mer det där med hur man jobbar med CSS i kombination med user controls som du nämnde.. som ger mest huvudvärk.. ska jag lägga till en till kolumn i databasen som innehåller.. hmm.. nåt CSS id som då är kopplad till.. vad..
t.ex. om en del av texten ska vara fetstil eller punktlistad.. hur ska man spara det i databas..? om det inte finns nåt särskilt sätt så sparar jag väl ner HTML:n i databasen också helt enkelt.. gör om < till < eller vad det nu kan vara.. osv..?
eller om man håller det på ett enklare plan (o struntar i formateringar mitt i texten.. för det verkar knepigt?) så antar jag att det räcker o göra templates som innehåller textboxar för rubrik och brödtext o så har man css klasser knutna till dessa textboxar eller nåt sånt...?
Sitter o läser länken om Master Pages lite som du skickade.. kanske innehåller svaret.. :) tack för länkarna igen hur som helst :)
251 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.86ec41c2