Hej!
Jag tänkte skapa en sida där olika typer av rss-flöden visas. Det finns ju fler olika versioner av RSS och Atom, så jag måste skapa en "läsare" för varje version. Hur börjar jag?
Visa RSS
6 svar · 364 visningar · startad av pirajan
Om du tar dig en titt på denna tråd och mitt första inlägg så kan du säkert få lite vägledning.
Jag skrev en artikel om RSS för några dagar sedan: Skapa en RSS-feed för din webbplats
Jag menar alltså att jag vill hämta extern data från andra webbplatser och visa samma data på min webbplats... Alltså måste jag skapa några olika typer av läsare. En för atom, en för rss 1 osv. Jag vet redan hur man skapar ett flöde internt.
Finns massor av scripts som löser detta. Vanligaste sättet är väl att göra det via php. Smurfa igenom några av de mer namnkunniga scriptportalerna så lär du snappa upp något användbart.
Aha. Du vill alltså läsa av andra webbplatsers feeds och visa på din sajt? Om de nu tillåter detta, så kör jag själv denna kodsnutt för att plocka ut info ur en xml-fil på en annan webbplats och visa på min:
try
dim xmldoc as new XmlDocument
xmldoc.Load("http://www.domän.com/fil.xml")
dim root as XmlElement = xmldoc.DocumentElement
dim children as XmlNodeList = root.SelectNodes("channel/item/xx")
dim x as XmlNode
for each x in children
literal1.text += x.FirstChild.InnerXml.toString()
next
catch er as exception
'fånga error
end try
m_soderlund skrev:
Aha. Du vill alltså läsa av andra webbplatsers feeds och visa på din sajt? Om de nu tillåter detta, så kör jag själv denna kodsnutt för att plocka ut info ur en xml-fil på en annan webbplats och visa på min:
try dim xmldoc as new XmlDocument xmldoc.Load("http://www.domän.com/fil.xml") dim root as XmlElement = xmldoc.DocumentElement dim children as XmlNodeList = root.SelectNodes("channel/item/xx") dim x as XmlNode for each x in children literal1.text += x.FirstChild.InnerXml.toString() next catch er as exception 'fånga error end try
I ASP?
I .NET...
Jo, jag vet Delino.
1. Ta reda på version
2. Visa aktuellt flöde i korrekt format beroende på vilken version flödet är av. Hur får jag fram vilken version det aktuella dokumentet är av?