webForumDet fria alternativet

Från DataGrid till Ny DataGrid i annan Form.

.NET

3 svar · 281 visningar · startad av lego

Medlem sedan aug. 200417 inlägg
Frågan#1

Hej

Skulle behöva lite hjälp.
Jag har ett DataGrid med lite kunder. Men jag vill att det skall gå att klicka på de olika kunderna och att mer information om dem skall komma fram i ett annat DataGrid i en ny form.

Eftersom jag är väldigt ny på .net och c# så skulle jag behöva lite hjälpa.

Hur får man en row i ett datagrid klickbart?

Hur skall man få den nya datagriden att uppfatta vilken kund jag klickat på? (Är det här man ska använda sig av det fina E:et?)

Det är väl ungefär det jag skulle behöva ha hjälp med :)

Tack på förhand

Medlem sedan nov. 2003569 inlägg

du behöve inte skapa en ny datagrid för att visa relatera info.
Datagrid har ypperliga metodet för relatione, som sköter sig helt automatiskt,
gör såhär:

1. Skapa ett DataSet och lägg din info i Table1
2. Lägg relaterad info i Table2
3. Skapa ett DataRelation objekt och sätt relationer mellan Table1 och Table2.
4. DataBind dataset:et som helhet till ditt datagrid och vips så visar datagridet dina relationer auto-magiskt.

Om du har all din info i en SQL-Server databas kan man gör på ett ännu smartare sätt, genom att låta SQL-servern kasta upp välformaterad XML med relationer , med "FOR XML,AUTO" klausulen i SELECT satsen.., jag orkar inte riktigt skriva hur man gör om du ädnå inte använder SQL-server,, men skriv om du använder det så ska jag skriva ihop hur man kirrar det.. ;)

Medlem sedan aug. 200417 inlägg

Hmm... Men det kommer ju då bli väldigt mycket data i Table2... Kan man inte få han att fylla det datasetet efter man klickat på den valda kunden?

Medlem sedan nov. 2003569 inlägg

Eftersom det är en windows applikation som är statisk så gör det inte så mycket om att man packar in info i tabellerna från start. Ett DataGrid är gjort för att hantera relationer på detta sättet.
För att om du istället ska ladda Table2 när någon klickar på en cell blir det mer kod att skriva.

263 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.a51de22e
129 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
128 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
132 ms — ändringar (db)