Hur gör jag för att min application skall hitta mina metoder i min dll fil?
Jag har gjort ett nytt projekt i vs.net och sedan har jag valt ny class och sedan gjort funktionen i classen och sedan vill jag anropa den från min application.
Borde den inte hittas automatiskt efter som jag valt att lägga till den i projektet. Men den vill inte.
Du måste se till att din klass (form) har samma namespace som din klass allternativt att du lägger till namespacet med hjälp av using i formen. Annars kan du skapa nytt objekt av din klass genom att även ta med namespacet: namespace.klassnamn test = new namespace.klassnamn();
Du får även se till att dina metoder är publika (de som ska användas av en annan klass som inte ärver av nämnd klass).
C:\Documents and Settings\Jakob Hägg\Mina dokument\Visual Studio Projects\WindowsApplication4\Form1.cs(240): The name 'CheckLoggin' does not exist in the class or namespace 'WindowsApplication4.Form_Login'
Du har väl metoden CheckLogin i en annan klass än klassen som metoden button1_Click körs ifrån? Isf måste du instansiera ett objekt av typen "Class" eller vad nu klassen heter. Vi säger att du har döpt klassen till DB. Då får du göra följande:
string user = textBox1.Text;
string pass = textBox2.Text;
string resultat;
DB db = new DB();
resultat = db.CheckLoggin(user, pass);
if (resultat == "ja")
{
Form4 f4 = new Form4();
f4.Show();
}
r: här antar jag att du har en tom konstruktor i klassen "DB"