webForumDet fria alternativet

ASP.NET-applikation som skickar SMS

.NET

10 svar · 724 visningar · startad av lasseh79

Medlem sedan jan. 200568 inlägg
Frågan#1

Hej!

Är det någon här på forumet som har erfarenhet av SMS-applikationer? Jag vill införskaffa ett gsm-sändarkort till min dator som jag sedan ska använda för att skicka SMS när någon eller några av våra servrar ligger nere... Vad finns det för leverantörer av sådana kort? Vad kostar korten?

Medlem sedan dec. 19996 522 inlägg

Du måste ha ett avtal med någon mobiloperatör för att få använda deras nät för att skicka dina sms. Det finns flertalet firmor på Internet som erbjuder dig sms-tjänster som du kan nå via dina applikationer genom deras api.

Medlem sedan juli 2004206 inlägg

erka skrev:

Du måste ha ett avtal med någon mobiloperatör för att få använda deras nät för att skicka dina sms. Det finns flertalet firmor på Internet som erbjuder dig sms-tjänster som du kan nå via dina applikationer genom deras api.

lasseh79 skrev:

Är det någon här på forumet som har erfarenhet av SMS-applikationer? Jag vill införskaffa ett gsm-sändarkort till min dator som jag sedan ska använda för att skicka SMS när någon eller några av våra servrar ligger nere... Vad finns det för leverantörer av sådana kort? Vad kostar korten?

Finns det? Du menar att kortet inte sitter i den server som går ner då eller ska det vara en självförsörjande modul? :l

Medlem sedan juni 20008 205 inlägg

desdecado » Jag skulle gissa att kortet i såna fall skulle sitta i en server som övervakade de andra servrarna.

lasseh79 » Hur det står till med GSM-sändarkort vet jag inte, men du kan skicka SMS via mail eller genom en COM-komponent med produkter från General Wireless.

Efter lite efterförskning så har kommit fram till att det i mitt blir lämpligast med ett GSM-modem... Någon som har någon erfarenhet av sådana modem? Måste kunna både ta emot och skicka SMS.... Vill ha ett modem med dokumentation om hur man går tillväga för att skicka SMS med datorn.. gärna med lite exempelkod...

Tack för ditt tips spango.. tror du att jag i mitt program kan känna av om jag fått något svar tror du om jag använder mig av en sådan COM-component? Detta vore en kanonbra lösning i sådana fall.. hur pass tillförlitligt blir detta?

Till desdecado: Nej mitt program känner helt enkelt av när en server går ner...

Medlem sedan juni 20008 205 inlägg

lasseh79 skrev:

Tack för ditt tips spango.. tror du att jag i mitt program kan känna av om jag fått något svar tror du om jag använder mig av en sådan COM-component?

Hm, nej, jag tror att det bara är sändning, men jag är inte helt säker.

Medlem sedan maj 2001329 inlägg

Gsm-modem:
http://www.etm.se/swe/gsm/etm9200.htm

Integration med .Net:
http://www.intellisoftware.co.uk/products/activesms/

Koppla Gms-modemet till com-porten och kör in ett simkort. Installera active sms och det är bara att köra dess test klient.

För att integrera det mot .Net och kunna skicka sms därifrån referera till ActiveSms assemblyn och skriv kod.

Så enkelt är det :)

men det kostar en del pengar va? Ska bara skriva kod i .net behöver jag betala för själva programmet då?

Medlem sedan maj 2001329 inlägg

Det är ju sant att grejerna kostar pengar. Och du måste nog betala ändå även om du "bara ska skriva kod".
Men det kanske finns något freeware program som kan styra gms modemet. Men det vet jag inte eftersom tid är pengar så fungerar den lösningen vi hittade utmärkt för oss.

Hej igen!

Om det finns någon som är intresserad så lyckades jag hitta en färdig klass för att skriva mot com-porten... kanonbra om jag får säga det själv... om man nu inte vill skriva det i .NET 2.0 för där finns denna funktionalitet redan inbyggd ;-)

http://www.codeworks.it/net/VBNetRs232.htm

Till Grynet!

Tänkte höra med dig som har lite erfarenhet av det här!! Jag tänkte få ett saldobesked från mitt SIM-kort och med Telia så ringer (eller vad man nu egentligen gör) man *120# och får då ett saldobesked... Grejen är att jag vill med AT-commandon lyckas komma åt denna informationen... vet du hur man gör detta? det går inte att skriva
ATD*120#

Vet du detta?

270 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.6fe65c25
127 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
140 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
123 ms — ändringar (db)