Tjena!
Jag vill använda en repeater, datalist, datagrid (med tillhörande odbcreader eller odbcdataadapter/datasets) för att kontrollera varje rad som kommer från en databastabell. Jag vill kunna avläsa värdet på varje rad
DataTable dt;
DataColumn dc;
DataRow dr;
string strThis;
while (mReader.Read()) {
strThis = mReader.GetString();
if (Convert.ToInt32(strThis) == 1)
else {
//<tr> ska vara cyan - typ: dr.Attributes.Add("background-color:cyan;", style);
}
dr.Columns.Add(...) //första cellen
strThis = mReader.GetString();
dr.Columns.Add(new LiteralControl(strThis)); //andra cellen
//...osv till typ 5 kolumner eller fler
dt.Rows.Add(dr); //in med allt i denna rad i tabellen
}
protected DataGrid dgNyheter; //används i min aspx fil
private DataView dv = (DataView)dt;
dgNyheter.DataSource = dv;
denna data vill jag infoga i en <table> och beroende på om kolumnen "status" i tabellen från databasen har värdet 1 eller 0 så vill jag färga <tr> i <table>. (style="background-color:cyan; till exempel)
Mot slutet ska alla <tr> som är inaktiva vara cyan då, medan resten ska vara vita. Jag vill även kunna redigera varje inviduell post för sig, fast med fler värden än de som visas i orginaltabellen. (tex. på cdon.com så klickar du på en artikel i deras sortiment, och detaljerad info kommer upp över den)
Finns det något smidigt sätt att göra detta? En repeater är ju enbart för att visa data, och så vitt jag fattar så kan man inte manipulera själva tabellen utifrån vilken data som hämtas, utan bara innan datan hämtas.
Men min fråga är hur man anpassar hur <tr> ser ut beroende på vilken data man får från den aktiva cellen?
Ett DataGrid eller en <asp:Table>? Någon som har en idé?