webForumDet fria alternativet

Hur använder jag en egen komponent på servern?

.NET

6 svar · 377 visningar · startad av Davida

Medlem sedan okt. 2000219 inlägg
Frågan#1

Hej!

Har fått en komponent utvecklad i .NET, hur jör jag för att anropa den från asp.NET?

Komponenten heter MMSKomponent1

Medlem sedan apr. 20012 266 inlägg

Du lägger den i din /bin mapp och sedan anropar du den på lämpligt sätt från din kod.

Jo, komponenten ska ligga i rätt mapp på servern (tror jag), det ska min serverleverantör se till, det jag undrar hur jag gör för att koppla mig mot komponenten.

Medlem sedan dec. 19996 522 inlägg

Vad är det för komponent, är det en webservice, en serverkontroll?

Om du använder v.studiot. Lägg till den som en referens i ditt projekt, importnera namespacet (antagligen MMSKomponent1), sen borde intellisensen göra dig klokare efter du har instansierat ett objekt.

Har du ingen dokumentation

Hej!

Jag har dokumentation, men inte hur jag gör för att anropa komponenten, dvs starta första instansen mot den...

Jag använder inte V.studio

Jag är alltså helt ny inom ASP.NET så jag inte helt säker på det jag pratar om, men jag gör ett försök.

JAg har fått ett SDK utvecklat i något .NET språk och slutligen blivit en DLL-fil som är inlagd på servern (kanske bara som en DLL, ska den registreras i webbservern?). Denna DLLfil heter MaingateSDK_MMS.dll var ska denna ligga och hur kommer jag åt den från min asp-kod?

En demoapplikation börjar ex:

using System;
using System.Drawing;
using System.Collections;
using System.ComponentModel;
using System.Windows.Forms;
using System.Data;
using System.Threading;

using Maingate.SDK.MMS;

Sedan skapas APIanrop som skapar ett mms

apiSession = new API(txtServerName.Text, int.Parse(txtServerPort.Text), int.Parse(txtStreamPort.Text));

MultimediaMessage mms = new MultimediaMessage();

Grundfrågan är hur jag får över det i ASP.net att fungera.

Medlem sedan dec. 19996 522 inlägg

Den behöver inte registreras bara läggas i bin mappen, vad sitter du i för utvecklingsmiljö, använder du code behind eller inline

310 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.a51de22e
176 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
131 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
176 ms — ändringar (db)