Vad heter klassen du vill använda dig av?
/r om man skulle ta och läsa hela topic nån gång.. well, testa med att skriva enbart Inherits="_default". :)
13 svar · 497 visningar · startad av Compusa
Jag testade att skapa ett nytt asp.net projekt i visual studio.net och la till ett nytt webform-dokument. Då skapas en aspx fil och en codebehind automatiskt. När jag för skoj skull ska testa att se detta (utan ändringar) i webbläsaren får jag följande felmeddelande:
Server Error in '/aspnet' Application.
Parser Error
Description: An error occurred during the parsing of a resource required to service this request. Please review the following specific parse error details and modify your source file appropriately.Parser Error Message: Could not load type 'aspnet._default'.
Source Error:
Line 1: <%@ Page language="c#" Codebehind="default.aspx.cs" Inherits="aspnet._default" %>
Line 2: <!DOCTYPE HTML PUBLIC "-//W3C//DTD HTML 4.0 Transitional//EN" >
Line 3:Source File: D:\My documents\aspnet\Default.aspx Line: 1
Eftersom jag inte gjort några ändringar från det dokumenten som skapas automatiskt borde det väl fungera? Om jag tar bort inkluderingen av code behind så fungerar det.
Vad heter klassen du vill använda dig av?
/r om man skulle ta och läsa hela topic nån gång.. well, testa med att skriva enbart Inherits="_default". :)
Klassen som skapas heter _default namnet skapas när jag gör en en ny webform som heter just default. Snabbt svar ;)
/r
Nej det hjälpte inte det heller, man tycker ju att standard-koden som skapas när man gör ett nytt dokument borde fungera. :q
har du kompilerat projektet?
Tusen tack, ny i visual studio net, hade precis som du påpekade glömt köra build på projektet.
Hur kompilerar man ett projekt och varför ska en webbapplikation kompileras? :)
A compiler is a computer program that translates a computer program written in one computer language (called the source language) into an equivalent program written in another computer language (called the output, object, or target language).
I java där jag kommer ifrån ;) Kompilerar man sina .java filer (källkoden) till .class filer som applikation använder när den körs. En fil som inte går att kompilera är inte korrekt skriven, dvs innehåller syntax fel.
I visual studio kompilerar du genom att köra build på ditt projekt, då kompileras alla filer.
Men kompilera webbapplikationer?? Det sköter ju servern om?!
Kompilera kanske är fel ord. man väljer build i vs
Build bygger ju samma projektet, kan tänka mig att den registrerar namespaces och klasser osv.. I mitt fall fungerade ju inte koden utan att jag körde build så någon nytta bör det ju göra.
Ok, då är jag halvt om halvt med. Tack! :)
m_soderlund skrev:
Men kompilera webbapplikationer?? Det sköter ju servern om?!
Du hänger kvar i gamla ASP-träsket där all kompilering sker under exekvering. ;) . ASP.NET är inte en script-teknik till skillnad från klassisk ASP.
I .NET kompilerar du din applikation till IL(Intermediate Language). IL-koden finns i din dll. Alla .NET-språk ser (nästan) helt lika ut när de kompilerats till IL. Under exekvering kommer webbservern översätta/kompilera IL till maskinkod m h a ASP_NET.dll.
Så har jag fattat det i a f.
Men vad jag förstår så måste inte all kod vara kompilerad, för man kan ju uppenbarligen köra kod direkt också?
När måste man kompilera och när måste man inte? Om man skriver separata .cs (.dll) filer så är det klart, men om man håller sig inom .aspx, .ascx, .aspx.cs osv så klarar man väl sig...?