webForumDet fria alternativet

Från Java till .NET

7 svar · 317 visningar · startad av Compusa

CompusaMedlem sedan jan. 20022 952 inlägg

Känns som ett måste att behärska denna tekniken om man ska jobba i den här branshen om några år, förhoppningsvis i alla fall :)

Är intresserad av att lära mig C# efter att ha hört all hype om detta språk. Hade tänkt mig att både lära mig WinForms (rätt namn?) och asp.net

Objektorienterad programmering behärskar jag eftersom jag har programmerat en hel del i Java och vad jag förstått så är syntaxen i C# mer eller mindre identiskt :)

Hade tänkt köpa följande böcker:
Professional C#, 3rd Edition
Professional ASP.NET 1.1

Vad tror ni om dessa böcker för en person som har tidigare erfarenheter från objektiorenterad programmering i Java (samt PHP)?

PS:
Nu har jag sett att boken professional ASP.NET 1.1 snart får en efterföljare dvs ASP.NET 2.0 ska jag invänta denna?

Mc FettoMedlem sedan nov. 20021 920 inlägg

Om du är intresserad av att lära dig 2.0 som innehåller en hel del nytt så skulle jag råda dig till att vänta. Det finns hur mkt information om 1.1 på nätet men inte i 2.0. Det kommer med tiden ifs. Jag har läst andra upplagan av Professional C#, och tycker den ar helt ok. Jag hade dock även där försökt hitta bra böcker som tar upp 2.0. Har tyvärr inga tips, gällande 2.0 :(.

Får man fråga vad du menar med att man måste behärska denna tekniken för framtida jobb?

Vad jag menade var att det känns som att man bör kunna utveckla dot.net-applikationer för att vara attraktiv på arbetsmarknaden. Utbildar mig förtillfället till mjukvaruingenjör och har under första året främst programmerat i Java, tänkte därför bredda mina kunskaper ytterligare.

Om jag nu lär mig från dessa böcker borde det väl inte heller vara omöjligt att bygga på dessa kunskaper med allt material som förmodligen kommer att finnas på Internet.

PMedlem sedan jan. 20012 107 inlägg

ska själv inhandla
C# Professional

den är lite billigare i den bokhandeln...

NickemannenMedlem sedan aug. 20003 524 inlägg

Kan du java som du säger så är allt du behöver lära dig som nytt i C# lite datatyper samt inbyggda verktyg som du har fördel av. Annars är det i princip som Java utvecklingsmässigt.

Synd bara att det inte är någon utlärning av .NET på It-Universitetet.

Japp instämmer synd att detta inte finns med bland kurserna. Får sätta mig och pula lite. Är nog inga problem så direkt, men det är alltid skönt att ha några tegelstenar som referenser.

Mc FettoMedlem sedan nov. 20021 920 inlägg

Finns någon grundläggande kurs på bth, även som sommarkurs på distans.

PMedlem sedan jan. 20012 107 inlägg

P skrev:

ska själv inhandla
C# Professional

den är lite billigare i den bokhandeln...

Eller också inte, precis när man ska beställa så höjer de priset med 100:- §e

Genererad på 396 ms · cache AV · v20260730165559-full.f96bc7eb