webForumDet fria alternativet

Dölja url när man skriver ut "brev"?

.NET

7 svar · 447 visningar · startad av CokeLight

Medlem sedan juni 2000504 inlägg
Frågan#1

Hejsan,

Undrar om det öht går att dölja URL:n när man printar ut en sida (det ser ju skumt ut om man skickar till nån...? :) ) Eller löses det med javascript kanske?

om det inte går är det ju iofs inte nån katastrof...

[r] ah, det jag menade var förresten detta:

Längst ner till vänster står det t.ex

http://localhost/subfolder/printLetter.aspx

i själva brevet alltså.. det är denna text som jag vill dölja

Medlem sedan juni 20008 205 inlägg

Det har helt och hållet att göra med webbläsarens inställningar att göra. Alternativet är väl att generera en PDF, så att utskriften görs från Acrobat i stället.

Medlem sedan sep. 20026 425 inlägg

Du kan inte länka till localhost på internet.. Det blir liksom fel då. ;) Jag vet inte om du menar länktexten längst ner på utskriften, den text som webbläsaren själv lägger till? Om inte så fungerar dessa alternativ:

Om det är en HTML-kontroll så kan du ju lägga till visible=false till kontrollen om den ska skrivas ut.

<a href="..." runat="server" visible="false">...</a>

Annars kan du ju lägga länken i en div

<div class="hide">Länken</div>

och lägga till denna stil i headern på sidan:

<style type="text/css" media="print">.hide { display: none; }</style>

OM du menar länken längst ner på utskriften så kan du ju bara kopiera texten på sidan du vill skriva ut och infoga i word och sen skriva ut.

hej, tack så mycket för snabba svar.. :)

spango:
okay, jo, det kanske är ett alternativ.. fast det tar en stund att öppna PDF.. man kan ju generera Word-filer också kom jag på.. det är ju marginellt snabbare.. hmm.. ska fundera på det.. tack :) förresten, att generera PDF, det är samma som att generera Word.. typ att man skriver in nåt i Application/header (kommer inte ihåg koden just nu, men nåt åt det hållet?)

m_soderlund:
hehe.. absolut blir det konstigt.. nä, jag vet.. jag skrev localhost för att det råkade stå just nu.. men annars körs samma grej på en annan server som har en "riktig" adress... :) Japp, jag menade det som du skrev sist; att en URL står längst ner på sidan.. jo, det är sant.. jag kan ju kopiera text till Word, men jag skulle vilja automatisera det eftersom det kan va lite av en rutin grej och folk kanske upplever det som jobbigt att göra så varje gång.. : ) annars var det en bra idé med att dölja div'n såsom du skrev :)

CokeLight skrev:

spango:
okay, jo, det kanske är ett alternativ.. fast det tar en stund att öppna PDF.. man kan ju generera Word-filer också kom jag på.. det är ju marginellt snabbare.. hmm.. ska fundera på det.. tack :) förresten, att generera PDF, det är samma som att generera Word.. typ att man skriver in nåt i Application/header (kommer inte ihåg koden just nu, men nåt åt det hållet?)

Hur det är att skriva ut till PDF beror på hur man gör det, men ja, i princip är det "bara" att ändra content-type och trycka iväg filinnehållet.

Hur som helst; här kommer ett snabbt brandtal mot Word i detta sammanhang :)
Att skriva ut till Word är idiotiskt om man inte har en mycket strikt begränsad användargrupp som man vet har Word installerat. Alla har inte Word. PDF, däremot, är de facto-standard för utskrift, och där kan du dessutom vara säker på att allt ser ut i utskriften som på skärmen, till skillnad från hur det är i Word, där bl.a. typsnitt och liknande inte bakas in i filen.

Hej Spango.. :) jo, du har rätt.. hade varit snävt att anta att alla människor har word installerat.. fast i det här fallet är det, som du sa, en kontrollerad användargrupp (internt) så det borde vara okay.. :)

Ja, då är det mer förlåtligt. Men fortfarande gäller att typsnitt etc. kan försvinna.

Medlem sedan dec. 19996 721 inlägg

spango skrev:

Hur det är att skriva ut till PDF beror på hur man gör det, men ja, i princip är det "bara" att ändra content-type och trycka iväg filinnehållet.

Inte ens nästan, såvida man inte har en färdig PDF-fil som man vill skjuta ut.

Tyvärr finns det inget sätt att kontrollera sidfoten etc., såvida man inte kör med en svindyr ActiveX-kontroll (kommer inte på vad den heter just nu).

269 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.a51de22e
133 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
132 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
131 ms — ändringar (db)