webForumDet fria alternativet

Vad är bäst av vanlig html och asp.net html?

.NET

4 svar · 433 visningar · startad av JPS

Medlem sedan nov. 2001101 inlägg
Frågan#1

Här kommer lite frågor från en nybörjare!!!

1. Vad är fördelarna med tex. asp:Table mot vanlig Table?

2. Hur gör man när man vill inkludera kod. Jag har letat runt på internet o här men inte hittat nått bra exempel. Tidigare har jag gjort så här - finns det nått lika smidigt sätt att inkludera/återanvända samma kod?
OBS! Skulle uppskatta kod-exempel!

<% @ Language=VBScript %>
<!--#include file="IncludeFiles.inc"-->

<!--#include virtual="Projekt/Inc/HtmlStart.inc"-->

<table border="0" cellpadding="0" cellspacing="0" width="<% = WebPartSiteWidth %>" style="height:<% = SatsYtaHeight %>px">
	<tr>
		<td class="TD3" style="height:<% = RubrikHeight %>px">

<table border="0" cellpadding="0" cellspacing="0" style="height:<% = RubrikHeight %>px" width="100%">
			<tr>
				<td class="TD3" width="380"><b>Sök</b></td>
				<td class="TD3" width="10">&nbsp;</td>
				<td class="TD3" width="">&nbsp;</td>
				<td class="TD3" width="20">&nbsp;</td>
			</tr>
			</table>

<!--#include virtual="Projekt/Inc/HtmlMeny.inc"-->

Ange sökord på namn eller datum.
				<Form action="List.asp" Method="Post" name="WebFormInsert">
				<input type="hidden" name="Lista" value="ListaSok">
				<table border="0" cellpadding="1" cellspacing="1">
				<tr>
					<td class="TD3" width="40">Sök:</td>
					<td class="TD3"><input type="text" class="InputText" name="ListaSok" size="30" maxlength="30"></td>
					<td class="TD3"><input type="image" src="../Pic/Knappar/OkOn.gif" alt=" Sök post "></td>
				</tr>
				</table>
				</form>

<!--#include virtual="Projekt/Inc/HtmlButtons.inc"-->

<!-- ************** START knappar  ************** --> 

<table width="100%" border="0" cellspacing="0" cellpadding="2">
			<tr>
				<td colspan="4">&nbsp;</td>
			</tr>
			<tr>
				<td>&nbsp;</td>
				<td width="100" align="right">&nbsp;</td>
			</tr>
			</table>

<!-- ************** SLUT knappar  ************** --> 

<!--#include virtual="Projekt/Inc/HtmlSlut.inc"-->

//
Just nu verkar hederliga asp betydligt lättare än .net
Hoppas att man finner fördelarna inom kort!!!!

:(

Medlem sedan dec. 19996 522 inlägg

Du kan skriva egna user controls som utför en viss uppgift, inkappslad logik och kittet. Ett tipps, skaffa en utvecklingsmiljö helst Visual Studio.Net, finns ett gratis alternativ som heter WebMatrix också, men det vet jag inte hur det är när det gäller byggnadet av user controls

Skillnaden på en asp:table och en html är att asp:tablen kan du bygga och nå från din logik, code behind etc. Och då alltså körs på servern som genererar en html-table och skickar den till klienten

Medlem sedan maj 20012 812 inlägg

Just nu verkar hederliga asp betydligt lättare än .net

Vanlig ASP är betydligt lättare än ASP.NET och kommer att så förbli. Det är en enorm tröskel att kliva över om man kommer från ASP och skall till ASP.NET eftersom allt som man har lärt sig i ASP är totalt fel att använda i ASP.NET.

Inte nog med det innan man börjar med ASP.NET så är det en del steg som man bör ta sig igenom om man vill bli bra på ASP.NET och de 3 viktigaste är:
1. Lär dig syntaxen för ett av .NET språk, ex C#
2. Lär dig hur .NET Framework är uppbyggt och vilka methoder och klasser som finns där.
3. Lär dig objekt orienterade programmering.

När du har knåppat dig igenom dessa 3 steg så kan du börja med att lära dig det lilla som är själv ASP.NET delen i .NET.

Fördelarna är massor och de kommer du upptäcka när du har knåppat dig igenom de 3 steg samt kollat lite på ASP.NET och dess komponenter. Om inte så är trösklen så hög att man stannar kvar i ASP 3.0 eftersom det är enklare.

Vad är fördelarna med tex. asp:Table mot vanlig Table?

ASP:Table är ett class i .NET Framework som du kan använda dig av, vilket betyder att du skapar objekt från denna klass och i din codebehind kod så kan du opererar på detta objekt. Nu kan man faktiskt få den "vanliga" Table att fungerar som ett objekt genom att sätta attributet runat=server på den tagen, du kommer dock märka att det inte är exakt samma objekt och en stor fördel med ASP.NET kommer du att gå miste om, nämligen möjligheten att generera olika "HTML-kod" beroende på vilken läsare som surfar till sidan om du använder den vanliga Table istället för ASP:Table.

Hur gör man när man vill inkludera kod. Jag har letat runt på internet o här men inte hittat nått bra exempel.

Som Erka säger så är dina INC-filer nästan samma sak som en UserControl i ASP.NET.

Ett lite tips på vägen, börja inte med ett stor projekt i ASP.NET om du inte har någon kunskap i .NET sedan tidigare. Har du bråttom skriv det i ASP 3.0 och ta dig tid att lära dig från grunden hur man gör olika saker i ASP.NET. Det kommer du ha igen flerfaldigt i slutändan.

- M

Medlem sedan nov. 2001101 inlägg

Ok - tyvärr har jag dåligt tålamod då jag har flera webbsiter i asp som jag vill gå vidare med!

Men alla element med code behind underlättar inte programmeringen i stort för en normal hemsida egentligen?
Det innebär att man lika väl kan använda vanligt html för tex tabeller.
Jag har labbat lite med userControll (som jag fått hjälp med) men jag fattar inte uppbyggnaden på koden.

Man lägger denna kod först på sidan

<%@ Register TagPrefix="TopLinks" TagName="Links" Src="TopLinks.ascx" %>

och sedan

<TopLinks:Links id="TopLinks" runat="server"></TopLinks:Links>

där man inkludera kod?

TagPrefix="TopLinks" - Kan TopLinks heta vad som?
och bygger man på så sätt helt egen kod?

//
Jonas

Medlem sedan maj 20012 812 inlägg

Men alla element med code behind underlättar inte programmeringen i stort för en normal hemsida egentligen?

Skall du bara presentera statisk text så finns det ingen anledning att hålla på med codebehind och servercontrols. Det är när du vill presentera data från en annan källa eller få input från användaren som codebehind och serverkontroller kommer till sin rätt, och då fungerar det utmärkt på en "vanlig" sida med.

Det innebär att man lika väl kan använda vanligt html för tex tabeller.

Helt klart är det så! Det finns egentligen ingen mening med att använda sig av typ ASP:Tabel komponenten, då man inte skall skapa sin design i codebehind filen, utan den skall endast ha sköta om input och utput till din sida, all design skall ligga i själv aspx sidan och helst inte använda sig av serverkontroller om man kan använda sig av vanlig HTML istället, då det faktiskt finns en lite prestand hit vid användadet av en serverkontroll (om än väldigt liten). Så använd hellre DIV istället för ASP:Panel om du ändå inte lägger till något dynamiskt till din ASP:Panel i codebehinden.

- M

271 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.a51de22e
123 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
141 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
127 ms — ändringar (db)