webForumDet fria alternativet

Variabler i CSS

9 svar · 473 visningar · startad av echoSwe

echoSweMedlem sedan nov. 20041 189 inlägg

Hej!

Jag undrar om det är möjligt att använda sig av en code-behind eller liknande från en css fil. I php kan man helt enkelt ändra response-encoding eller liknande till text/css när man skickar ut filen. Finns det något liknande för ASP .Net så att man kan använda sig av variabler i CSS?

Någon som har ett exempel på detta?

asmodieMedlem sedan jan. 2004501 inlägg

Jo du skulle kunna generera ett css dokument från en aspx sida. Finns ett antal olika sätt hur du gör detta.

Men lösningen käns inte speciellt bra då css-filer är till för design och inte struktur. Då är det bättre att byta css fil på den sidan som du jobbar med och göra två css-filer.

Men du får gärna förklara varför du skulle vilja göra så.

emissionMedlem sedan dec. 19996 721 inlägg

<%@ Page ....... ContentType="text/css" %>

GuffaMedlem sedan juni 2004533 inlägg

Vissa webbläsare cache:ar dock css-filer hårdare än vanliga sidor, så det är inte alls säkert att koden körs varje gång sidan används.

Tack emission - och sen är det bara att skapa en page_load eller helt enkelt bara skapa variabler direkt? Skall undersökas ;). Men vad sparar man dem som minCss.aspx? Kan man skriva
<link href="minCss.aspx" type="text/css" rel="stylesheet" /> i så fall?

Jo asmodie, det stämmer ju bra det. Du har koll ;). Men jag måste säga att jag har bra koll på hur det är uppbyggt med css och html. Nej, det jag tänkte använda det för är layout. När man börjar skriva komplexa css layouter (ung. som den jag har under "kolla min hemsida") så blir det till slut ett enda stort räknande på pixlar. Hade man kunnat förenkla detta med variabler hade det varit riktigt trevligt.

Ett annat tillämpningsområde jag har sett är ett sätt att byta ut bilder beroende på vilken del av dagen det är, så att man dynamiskt via en väderlekstjänst uppdaterar headern på sidan till att visa vilket väder man har där man bor.

På min sida så har jag en bild som byts ut med jämna mellanrum. Jag fick göra en css-fil för varje bild för att det skulle fungera.

Eftersom css-filerna cache:as så kan du inte räkna med att koden körs, alltså kommer det inte att fungera att bara byta ut bilden i css-filen. Ifall du däremot skickar med till exempel vilken timme det är i en querystring, så kommer ju filen att köras åtminstone varje gång värdet i querystring ändras.

Nej, jag behöver inte ha in data i den, så det spelar ingen roll i fall datan inte ändras. ASP .Net chachar ju också filen, så det spelar ingen roll i fall datan är samma. Jag vill bara använda variabler för att räkna på pixlar, precis som jag sade.

Det hade varit trevligt om någon ?!! Hade kunnat svara på min fråga docK:

Men vad sparar man dem som minCss.aspx? Kan man skriva

desdecadoMedlem sedan juli 2004206 inlägg

Du borde kunna skriva så. Det finns ju inget som säger att filextensionen måste vara .css.

echoSwe skrev:

Men vad sparar man dem som minCss.aspx? Kan man skriva

Ja.

MacceMedlem sedan apr. 2001425 inlägg

Om du gör ett slumptal som ändras vid valda tillfällen och lägger det till filnamnet så laddas väl en ny css-fil ?

Jag brukar använda det till bilder när jag vill vara säker på att den nya bilden skall visas....

<link href="minCss.aspx?34553222" type="text/css" rel="stylesheet" />

/Macce

129 ms totalt · 3 externa anrop · v20260731065814-full.30151723
0 ms — hämta forumlista (cache)
0 ms — hämta statistik (cache)
127 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)