webForumDet fria alternativet

Datalist

.NETur .NET

3 svar · 319 visningar · startad av sanne

sanneMedlem sedan apr. 200531 inlägg
Frågan#1

Hejsan!
Jag har gjort en datalist som jag kopplat ihop med min MS SQL som har en tabell som heter: links. Vet inte om jag kopplat ihop den rätt med DB. Får den inte att fungera, är osäker på vad man skall skriva där det skall stå vad för DataSource det är, är det databasens namn som skall stå där eller, någon som vet?

vh Sanne

renholmMedlem sedan apr. 20012 266 inlägg

I DataSource anger du vilket object som håller informationen du vill visa, detta kan t.ex vara en DataTable, DataSet, DataReader eller tom. en egen klass/collection.

Det du först måste göra är att hämta själva datan och sedan sätta DataSource och därefter DataBind().

Här finns en del exempel: http://samples.gotdotnet.com/quickstart/aspplus/default.aspx?url=/quickstart/aspplus/doc/webdatalist.aspx

sanneMedlem sedan apr. 200531 inlägg

Hejsan!
tror du att du kan förklara lite mer....

Min kod ser ut så här:

<%@ Page Language="VB" %>
<script runat="server">

Function minMethod() As System.Data.IDataReader
        Dim connectionString As String = "Provider=Microsoft.Jet.OLEDB.4.0; Ole DB Services=-4; Data Source=C:\\sanne\\datagr"& \_
"id test\\links.mdb"
        Dim dbConnection As System.Data.IDbConnection = New System.Data.OleDb.OleDbConnection(connectionString)

Dim queryString As String = "SELECT .\* FROM "
        Dim dbCommand As System.Data.IDbCommand = New System.Data.OleDb.OleDbCommand
        dbCommand.CommandText = queryString
        dbCommand.Connection = dbConnection

dbConnection.Open
        Dim dataReader As System.Data.IDataReader = dbCommand.ExecuteReader(System.Data.CommandBehavior.CloseConnection)

Return dataReader
    End Function

</script>
<html>
<head>
</head>
<body>
<form runat="server">
<p>
Länkar 
</p>
<p>
<asp:DataList id="DataList1" runat="server">
<ItemTemplate>
<asp:Label id="Label1" runat="server" text='<%# DataBinder.Eval(Container.DataItem, "namn") %>'></asp:Label> 
<asp:HyperLink id="HyperLink1" runat="server" Text='<%# DataBinder.Eval(Container.DataItem, "link") %>'></asp:HyperLink>
</ItemTemplate>
<SelectedItemTemplate>
<%# Container.DataItem("namn") %>
<br />
<%# Container.DataItem("link") %>
</SelectedItemTemplate>
</asp:DataList>
</p>
</form>
</body>
</html>

renholmMedlem sedan apr. 20012 266 inlägg

Skulle göra som så att jag skapar en funktion för Page_Load där jag gör följande:

DataList1.DataSource = minMethod();
DataList1.DataBind();
129 ms totalt · 3 externa anrop · v20260731065814-full.58439ac5
0 ms — hämta forumlista (cache)
0 ms — hämta statistik (cache)
126 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)