Håller på att göra ett system som använder plugins och i dessa plugins (separata dll filer) vill jag kunna spara ner information om dem med hjälp av serialization men jag kan inte få det att fungera. Flyttar jag över koden till en vanlig Windows applikation så fungerar den som den ska.
Felet jag får när jag försöker läsa in det som jag har skrivit ner är
An unhandled exception of type 'System.Runtime.Serialization.SerializationException' occurred in mscorlib.dll
Additional information: Cannot find the assembly RSS, Version=1.0.1941.41217, Culture=neutral, PublicKeyToken=null.
All kod för serialization och alla objekt som skrivs ner/läses in ligger i samma dll fil.
Koden som jag använder när jag läser in ser ut såhär,
Serialization är en ganska trevlig funktion men som man skall använda med försiktighet och just i fallen när man spara undan data och hämtar upp datan igen är ett sådan ställe då man inte skall använda sig av serialization.
Den enkla anledningen är att efter ett tag så kommer du på att du behöver ett member variabel till i class som du serializerar och när du har lagt till den variablen och kompilerat så är all den data som du sparat totalt värdelös eftersom du då inte kan läsa in den igen.
Nu finns det vägar runt det problemet men som utgångspunkt så är det en dåligt ide. Om du däremot kan garantera att du ALDRIG någonsin kommer att ändra i din klass som du serializerar så är det en smidig lösning.
I just ditt fall så beror felet helt enkelt på att den inte kan hitta din dll som innehåller den klass som du serializerar till. Kanske är den känslig på versionsnummret, borde inte vara det men man vet aldrig. Men kontrollera så att du verkligen har din dll med.
I just ditt fall så beror felet helt enkelt på att den inte kan hitta din dll som innehåller den klass som du serializerar till. Kanske är den känslig på versionsnummret, borde inte vara det men man vet aldrig. Men kontrollera så att du verkligen har din dll med.
All kod ligger i dll filen så den måste ha filen för att kunna köra koden som inte fungerar :l
Har också provat att köra programmet utanför VS.NET så att den inte kompilerar om det vid varje körning men får samma fel då.
/Viktor
255 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.a51de22e