ArneMedlem sedan maj 2000267 inlägg Kan man hämta värdet från en Request.Cookies eller Request.QueryString för att infoga som add key value i web.config?
Nedan fungerar inget vidare...
<appSettings>
<add key="IMAP4.Password" value='<%=Request.Cookies("Password").Value%>' />
</appSettings>
renholmMedlem sedan apr. 20012 266 inlägg Misstänker att det inte går, vad vill du göra ursprungligen? Göra ett värde "globalt"?
ArneMedlem sedan maj 2000267 inlägg Inloggning
Har en inloggning till en webbmail med flera användare som är Cookie baserad. Ville spara kod genom att lägga inloggningsinformationen i web.config.
renholmMedlem sedan apr. 20012 266 inlägg Användarinformationen är specifik för varje användare?
ArneMedlem sedan maj 2000267 inlägg Japp
Jo, dom loggar ju in till mailservern, så användarnamn och lösen är ju unika för varje besökare.
GladhMedlem sedan maj 20012 812 inlägg
Ville spara kod genom att lägga inloggningsinformationen i web.config.
Det vill du nog inte, dels eftersom du inte kan skriva till .config filen i .NET 1.1. Dels att för att det inte är någon bra lösning.
Du bör använda dig av en databas för det ändamålet.
- M
GuffaMedlem sedan juni 2004533 inlägg Re: Japp
Arne skrev:
Jo, dom loggar ju in till mailservern, så användarnamn och lösen är ju unika för varje besökare.
Ja, då vill du ju definitivt inte ha det i web.config, eftersom den är gemensam för alla användare.
Sessionsvaribler och kakor (cookies) är unika för varje användare.
ArneMedlem sedan maj 2000267 inlägg Hmmm
Nja, undrar om ni missuppfattat mig.
Som det nu är loggar man in mot e-postservern via FormsAuthentication, ett användarnamn fält och lösenords fält.
Jag gör en try funktion för att kolla att användaren finns (user och pwd)
Finns dom så skapar jag 2 Cookies. Ett för user och ett för pwd.
När sedan användaren blippar runt i applikationen så anropar han epostservern för att t.ex kolla mailen.
Då vore det enkelt om användarens inloggningsuppgifter "läses" från web.config via dom skapade Cookiesena.
Jag anropar i mitt .aspx dokument imap.LoadFromConfig()
I stället för:
<appSettings>
<add key="IMAP4.Password" value="MITTLÖSENORD" />
</appSettings>
<appSettings>
<add key="IMAP4.Password" value='<%=Request.Cookies("Password").Value%>' />
</appSettings>
Hoppas ni förstår vad jag är ute efter.
GuffaMedlem sedan juni 2004533 inlägg Ifall det över huvud taget vore möjligt att göra något sådant, så innebar det ju att bara en enda användare i taget kunde använda applikationen. Som sagt så är inställningarna gemensamma för alla användare.
Nu är det inte möjligt att göra så, eftersom konfigurationsfilerna bara läses när applikationen startas. Ifall du ändrar konfigurationsfilerna så startas applikationen automatiskt om.
renholmMedlem sedan apr. 20012 266 inlägg Förslagsvis lägger du inställningarna i Sessions eller i en databas, att använda web.config för att spara användarspecifik information är direkt olämpligt.
ArneMedlem sedan maj 2000267 inlägg Tack för alla svar
Då fick man lära sig lite nytt om web.config som jag inte visste om. Att den t.ex bara läses när applikationen startas.
Tack för alla svaren......