webForumDet fria alternativet

URL i datagrid

8 svar · 376 visningar · startad av Topper

TopperMedlem sedan apr. 200531 inlägg

Hej!

Jag har suttit och lekt lite och har ett litet problem som måste gå att underlätta.

Jag har en datagrid som hämtar info från en Access databas. I datagriden har jag en kolumn som är länkar där det går att klicka på respektive rad och besökaren kommer då vidare till en annan sida med lite mer ingående information om den raden de klickat på. (typ blocket)

Men problemet är att jag skriver länken redan i databasen, och sedan får jag lägga till en sida för varje post som tillkommer i databasen.

Det jag vill är att det inte ska vara en undersida för varje post utan att det ska gå på något bättre sätt.

Kan inte tänka mig att blocket har en undersida på annons.

Men hur gör man detta?

renholmMedlem sedan apr. 20012 266 inlägg

Förstår inte exakt men inte bara att skapa en sida som du länkar till från datagriden, details.aspx?annons=23

Problemet är att jag vill inte ha massa undersidor till varje post i databasen, måste väl gå att klicka på varje post och "komma" till en ny sida utan att ha tusen .aspx filer som man länkar till?

Hur görs detta...?

Just det jag säger att du har en sida som dynamiskt uppdateras med hjälp av data från QueryStringen, eller missförstår vi varandra?

Kanske lämpligare med att knapp som lägger in datan direkt i datagriden?

Okej, men hur gör man detta, eller finns det något ställer som det går hitta mer information om det?

Vet inte din kunskapsnivå men du gör i princip så här:
1. Skapar en SQL-sträng för att hämta rätt annons.

string sql = string.Format("SELECT * FROM MinTabell WHERE AnnonsID={0}", int.Parse(Request.QueryString["annonsid"]));

2. Hämtar datan med antingen DataSet eller DataReader (se Qucikstart för mer info)
3. Skapar kontroller som du kan populera din data i.

Okej men jag är ganska ny inom asp.net. Finns det någon mer detaljerad förklaring någonstans?

Här finns en liten samling av länkar, Quickstarten är bra för att komma igång. http://www.webforum.nu/showthread.php?s=&threadid=60364

Okej.

Men jag är inte helt nu, jag har ju en databskoppling och en datagrid vill bara slippa göra länkar på varje rad, som går till en unik sida.

Utan vill bara klicka på datagrid raden och få upp information... det som tas upp i början av tråden...finns det någon mer inforamtion om sånt någonstans, är inte riktgit med hur jag ska gå tillväga.

138 ms totalt · 3 externa anrop · v20260731065814-full.fb544a5a
0 ms — hämta forumlista (cache)
0 ms — hämta statistik (cache)
134 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)