webForumDet fria alternativet

DataEnvironment på Terminal server

3 svar · 324 visningar · startad av Jmc

JmcMedlem sedan aug. 200249 inlägg

Hej
Jag har ett litet skumt problem.
Vi har en egenutvecklad programvara som använder Data Environment och Data Reports för att skriva ut saker.
Att använda den fungerar fint utom om man kör den i en Terminal Server session.
Felmeddelande: "Library not registered", jag har kollat så att samtliga dll:er som jag har som referenser i mitt projekt är registrerade på servern, men det fungerar fortfarande inte.
Jag vet inte exakt på vilken rad som det hela falerar, jag misstänker att det är användadet av data environment, men jag är inte 100% säker.
Applikationen använder andra sökningar utan DE och det fungerar fint, så det lär inte vara ADO som strular.
Applicationen är skriven i VB 6.0.

Hoppas någon har stött på detta tidigare (eller man kanske inte ska hoppas sånt), hoppas någon har en lösning iaf..

/Jimmy

OveRRidEMedlem sedan feb. 200112 078 inlägg

Kanske kan du spåra vilka bibliotek som programmet anropar? Ladda ner det lilla utilprogrammet FileMon från https://www.sysinternals.com och kör samtidigt som du startar programmet. Det kommer att visa vilka filer som anropas (eller försöker anropas) och av vilka program.

Du bör även sätta ett filter, så att du exkluderar allt annat än just ditt program (blir lite mycket annars); t.ex;
I fältet "include" under "Filter":

*[i]DittProgram.exe[/i]

I kolumnen till höger kan du sedan se vilka anrop som lyckades eller inte, samt vilken sökväg som referensierades.

Det är ett longshot, men det kan fungera.

Hej
Ytterst bra idé men det gav inget får tyvärr inga error =( i filemon.
Inga fler ideér?

Jag har sett på google att et är fler än jag som har haft problemet, men inga lösningar tyvärr.

/Jimmy

Lösning

Hej
Det löste sig tillslut, det visade sig att vi var tvugna att installera Ado 2.0 för att få det att lira.

/Jimmy

130 ms totalt · 3 externa anrop · v20260731065814-full.30151723
0 ms — hämta forumlista (cache)
0 ms — hämta statistik (cache)
127 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)