GlitterMedlem sedan juli 2003465 inlägg Är det flera än mig som har problem med att om man sätter id på ex en litteral arbetar lite och kommer på att man skall byta den till en ex. textbox så funkar det inte med samma id....
detta upstår i VS.NET...
nu till mitt problem:
Jag har en litteral med id = "strFornamn"
Så har jag "deklarerat" den "Protected strFornamn As Literal"
och så skall jag sätta en text till den strFornamn.text = "hej" men då får jag felmeddelandet:
"Object reference not set to an instance of an object."
Kan detta vara samma bugg som ovan?
PMedlem sedan jan. 20012 204 inlägg "Object reference not set to an instance of an object." brukar väl uppkomma om man försöker sätta strFornamn = "hej" utan text. Vad menar du med att du deklarerat "litteralen", det sköts ju av codebehind, inte där det blir något fel?
PMedlem sedan jan. 20012 204 inlägg Eller menar du att du har:
Dim label1 as label osv...
// i codebehind
label1.text = "Palla Päron"
och sen byter namn på label1 till label2 så kommer det fortfarande att vara label1.text = "Palla Päron" och det är väl knappast någon bugg?
GuffaMedlem sedan juni 2004533 inlägg Felmeddelandet beror på att din deklaration av objektet inte stämmer med det som finns på sidan. Sidan har inte något objekt som har det id:t, så det du deklarerar är bara en referens som inte kommer att knytas till något objekt. Kolla till exempel så att du inte har glömt runat="server" i taggen.
GlitterMedlem sedan juli 2003465 inlägg
P skrev:
Vad menar du med att du deklarerat "litteralen", det sköts ju av codebehind, inte där det blir något fel?
Nop den gör inte det... inte alltid igallefalll
Guffa skrev:
Felmeddelandet beror på att din deklaration av objektet inte stämmer med det som finns på sidan. Sidan har inte något objekt som har det id:t, så det du deklarerar är bara en referens som inte kommer att knytas till något objekt. Kolla till exempel så att du inte har glömt runat="server" i taggen.
Det är rätt deklaration och jag har runat="server"
GuffaMedlem sedan juni 2004533 inlägg Av någon anledning så kopplas inte objektet på sidan ihop med referensen du deklarerat. Det har alltså ingenting med Visual Studio att göra, eftersom felet uppstår när sidan körs.
Jag har fått exakt samma felmeddelande många gånger när deklarationen inte stämmer med objekten på sidan.
Har du deklarerat den på rätt ställe?