webForumDet fria alternativet

MCP-certifiering

4 svar · 1 628 visningar · startad av Web-Tor

Web-TorMedlem sedan nov. 200013 890 inlägg

Jag funderar på att ta en MCP-certifiering och har fastnat för Developing and Implementing Web Applications with Microsoft Visual C#™ .NET and Microsoft Visual Studio .NET.
Någon som har erfarenhet av den här certifieringen eller andra MCP?
Hur lätta/svåra är proven? Vad behöver man plugga på?

Jag kommer inte ha tid att gå några kurser utan tänkte köpa dom här böckerna:
MCAD/MCSD Self-Paced Training Kit
Microsoft® ADO.NET Step by Step

Tacksam för alla åsikter. :)

fredrikMedlem sedan dec. 19991 072 inlägg

Jag tog just den för några månader sen. Hade länge tänkt på det, men tog först nu tid att sätta mig med lite studier.

Om du har jobbat med ASP.NET så kommer du nog inte tycka att det är speciellt svårt. Problemet är att man ska kunna göra allt "The MS Way" så att säga. Dvs. du ska veta hur man gör allt med drag-n-drop, serverexplorer osv osv.

...för mig var det även mycket nytt i "Deployment"-delen.

Jag valde följande bok-serie att läsa:
http://www.amazon.com/exec/obidos/ASIN/0789728184/qid%3D1111490792/sr%3D11-1/ref%3Dsr_11_1/002-3895997-7229625

Och kan väl inte säga att den var bra, men har å andra sidan hört att MS böcker inte är speciellt bra heller. De vänder sig ju även till personer som ALDRIG jobbat med .NET i princip....dvs mycket tragglande....dock "vågar" man inte hoppa över nåt ifall det skulle vara nåt man missar....

Jag hade typ 95% rätt på provet, men hade då läst mer eller mindre 8timmar/dag i 5 dagar.

Köper du ovanstående bok så räcker den skulle jag säga. I varje kapitell har du även mycket bra frågor som är snarlika de som kommer på det riktiga provet. Längst bak i boken finns även typ ett par hundra övningsfrågor till.

Lycka till!

Web-TorMedlem sedan nov. 200013 890 inlägg

Kul att höra!

Köper du ovanstående bok så räcker den skulle jag säga.

Tänker du på dom böcker som jag visade eller på den som du läst?

fredrikMedlem sedan dec. 19991 072 inlägg

Jag tänkte främst på den bok som jag läste och hänvisade till :)

CokeLightMedlem sedan juni 2000504 inlägg

tänkte bara fråga Fredrik hur länge du har hållit på med .NET..? :) tycker att 5 dar (iofs 40 timmar) är jättesnabbt.. o att du fick 95% rätt...! surfade runt lite på Amazon efter att ha tittat på länken du skickade och såg att ett par andra lagt ner 120-150 timmar.. läste du bara boken du rekommenderade eller hade du såna där tester också..? nån annan här på forumet som har nån MCP som ingår i det här spåret och hur mycket ni läste och kanske vad...? antar att det iofs är relativt hur mycket man kunde sen innan.. :)

138 ms totalt · 3 externa anrop · v20260731065814-full.30151723
0 ms — hämta forumlista (cache)
0 ms — hämta statistik (cache)
135 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)