paraxeMedlem sedan apr. 2004298 inlägg Hej,
Målet är att flytta två delar av en sträng utanför .dll´en.
Dvs.
"Jag vill att detta ska vara en text till ett mail.
Med radbrytningar hit å dit"
"Fotinformationen kommer här. Tack för Er uppmärksamhet!"
Där emellan kommer lite annan info från tex databas (finns i kompileringen.
Ska jag använda web.config?, eller kanske text-filer?
Eller nåt annat? Det här kan Ni på wF det vet jag..
Ha en bra dag
/ pär
erkaMedlem sedan dec. 19996 522 inlägg I vilket sammanhang, jag hade lagt den i en passande xml-dokument, vilket iof. web.config är
PaceMedlem sedan juni 20019 024 inlägg Om du plockar info från databas och trycker in i meddelandet är det väl lika bra att lagra allt där från början? Då kan du ju hämta texten i ett enda anrop, i stället för att gå en omväg via filsystemet och läsa xml-filer.
Jag gjorde själv så i början, lade mailtext i filer och hämtade variabler från databasen. Det var ett hiskeligt pusslande och all data låg ju på minst två ställen. Nu försöker jag knöka in allt på ett ställe: databasen. Den är ju gjord för det. ;)
paraxeMedlem sedan apr. 2004298 inlägg Sammanhanget är att jag vill inte behöva kompilera om för varje kund/användning av applikationen.
webconfig låter ju bra.. följer radbrytningar med där? eller ska man använda enviroment.newline?
/p
JonMedlem sedan juli 20011 304 inlägg Generellt sett brukar jag vilja att folk rotar så lite som möjligt i mina web.config, det blir ju så lätt fel ;)
Så om det inte endast är du som ska kunna ändra texten tycker jag precis som Pace att du ska ha den i databasen, gärna på samma ställe som du hämtar variabelvärdena från.
Vill du inte ha den i databasen så rekommenderar jag en egen tex- eller xmlfil.
paraxeMedlem sedan apr. 2004298 inlägg Ok nu har jag bestämt mig att jag vill ha det i en egen xml fil.
Ska pröva detta.. Tack för alla synpunkter!
/pär